Werkgebonden mobiliteit

Werkgebonden mobiliteit

Wonen en werken gaan hand in hand met mobiliteit.  Met de verwachte groei in onze regio (specifiek een toename van 240.000 woningen), stijgt ook de vervoersbeweging. De keuze van vervoer, elektrificatie en thuiswerken hebben impact op deze vervoersbeweging. Bewust reizen door te kiezen voor OV, fietsen, lopen en deelvervoer dragen hieraan bij. Door vervoersbewegingen gelijkmatiger over de dag te verspreiden voorkomen we file en overbezetting en kunnen we het OV optimaal benutten.   

 

Bewust reizen

In deze regionale kans wordt vanuit het Programma duurzame mobiliteit specifiek gericht op bewust reizen (woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer van zowel bedrijven als van de gemeenten zelf). Hiervoor worden verschillende maatregelen aangewend. Via werkgeversbenaderingen geven de Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden Rijnland concreet invulling aan de afspraken uit het Klimaatakkoord over verduurzaming van werkgerelateerde mobiliteit.  

 

Reductiepotentieel werkgebonden mobiliteit

GoudappelCoffeng en CE Delft hebben naar drie onderdelen gekeken om de potentie voor CO₂-reductie te berekenen: thuiswerken, vervoerswijze keuze en elektrificatie (met landelijke normering van de CO₂-uitstoot in werkgebonden mobiliteit). De potentie van deze kans is afhankelijk van een aantal aannames en heeft een bandbreedte van 180 – 780 besparing kton CO₂ tot en met 2025. Dat staat gelijk aan 4-18% CO₂-reductie. Ook de coronacrisis speelt een rol. In de scenario’s waarmee gerekend is, wordt uitgegaan van een blijvende verandering waarin veel mensen ook na de pandemie af en toe zullen thuiswerken. In de berekening zijn ze uitgegaan van een thuiswerkaandeel van 7,5%. 

Kijk voor meer informatie over de maatregelen op de pagina regionaal maatregelenpakket.