Wonen en werken gaan hand in hand met mobiliteit. Met de verwachte groei in onze regio (specifiek een toename van 240.000 woningen), stijgt ook de vervoersbeweging. De keuze van vervoer, elektrificatie en thuiswerken hebben impact op deze vervoersbeweging. Bewust reizen door te kiezen voor OV, fietsen, lopen en deelvervoer dragen hieraan bij. Door vervoersbewegingen gelijkmatiger over de dag te verspreiden voorkomen we file en overbezetting en kunnen we het OV optimaal benutten. Met de maatregelen op het gebied van werkgebonden mobiliteit uit het regionaal maatregelenpakket kan de CO2-uitstoot door mobiliteit in de MRDH met 5% worden gereduceerd (CE Delft, 2023).
Bewust reizen
In deze regionale kans wordt vanuit het Programma duurzame mobiliteit specifiek gericht op bewust reizen (woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer van zowel bedrijven als van de gemeenten zelf). Hiervoor worden verschillende maatregelen aangewend. De MRDH is een van de initiatiefnemers van Zuid-Holland Bereikbaar dat als doelen heeft om de regio bereikbaar te houden in tijden van grote onderhoudsopgaven aan het netwerk en om duurzaam mobiliteitsgedrag te stimuleren. Duurzaam is hierbij tweeledig: het gaat om structurele oplossingen op de lange termijn en om reizen waarbij zo min mogelijk CO2 wordt verbruikt. Binnen Zuid-Holland Bereikbaar is de MRDH actief in de drie gebieden die binnen de MRDH-regio vallen: Haaglanden, Rotterdam-Rijnmond en de Zuid-Hollandse Eilanden en haven. De gebiedsaanpakken worden vormgegeven door alle wegbeheerders en andere stakeholders op het vlak van mobiliteit, die gezamenlijk bepalen welke maatregelen noodzakelijk zijn om de gebieden bereikbaar te houden door een duurzame gedragsverandering teweeg te brengen.
In de regio Rotterdam is de Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit actief. Een community van werkgevers die proactief aan de slag gaan met schone mobiliteitsconcepten voor hun werknemers. Zij ondertekenen een intentieverklaring waarin zij zich in te zetten voor een reductie van minimaal 50% CO₂-uitstoot van het werkgerelateerde personenverkeer door hun werknemers in 2030 ten opzichte van 2016.