Ontwikkeling RET busnet 2028

Project

De RET, gemeente Rotterdam en MRDH onderzoeken samen de mogelijkheden voor een nieuw busnet dat aansluit bij diverse veranderingen in de Rotterdamse regio. Het nieuwe busnetwerk gaat in 2028 in.

Onderzoek nieuw busnet

Om een plan voor een nieuw busnet te maken, gaan we in gesprek met ambtenaren, raadsleden en vertegenwoordigers van reizigersorganisaties. Ook houden we rekening met waar tram en metro rijden, waar nieuwe woonwijken komen en de bereikbaarheid van voorzieningen zoals ziekenhuizen. We onderzoeken ook nieuwe vormen van openbaar vervoer, bijvoorbeeld deelmobiliteit, voor een goede afstemming met het busnet. 

Een nieuw busnet is nodig omdat de betrokken partijen diverse veranderingen zien in de samenleving en in de inrichting van de steden. Zo is sinds de coronacrisis het reisgedrag van mensen veranderd en zijn er minder reizigers. Werknemers werken vaker thuis en maken daardoor op andere tijden en dagen gebruik van het ov. Op veel plekken in de regio zijn plannen voor nieuwe woningen. De bus moet ook langs die nieuwe wijken gaan rijden. Verder zien we dat gemeenten op bepaalde wegen een maximumsnelheid van 30 km/h invoeren en daarvoor de inrichting van de weg aanpassen. Dit doen zij om de verkeersveiligheid te verbeteren. Busroutes en bushaltes veranderen hierdoor ook. Bovendien zien we ook verschillende vormen van deelmobiliteit ontstaan die nieuwe kansen bieden voor inwoners om naar hun bestemming te reizen.

Het onderzoek naar het busnetwerk moet ervoor zorgen dat in 2028 het busvervoer in de Rotterdamse regio de toekomst aan kan. Het netwerk is dan zo ingericht dat de bussen goed aansluiten op tram en metro waardoor iedereen goed tussen woning, werk, school en voorzieningen kan reizen met het openbaar vervoer. Het busnetwerk is dan ook zo ingericht dat we voorkomen dat er bijna lege bussen rijden, waardoor de kosten voor het laten rijden van de bussen lager wordt.