De komende decennia komen er 400.000 mensen bij in de zuidelijke Randstad, waarvan een derde in Rotterdam en omgeving. Meer inwoners, meer woningen, meer arbeidsplaatsen. Dat betekent ook meer verplaatsingen. Om de regio bereikbaar en leefbaar te houden en de economie te ondersteunen werken de gemeente Rotterdam, RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan openbaar vervoer dat meegroeit met het toenemende aantal inwoners. Wat daarvoor nodig is, hebben de partners gebundeld in het programma Ontwikkeling OV regio Rotterdam. Het programma bestaat uit een aantal onderdelen:
Metro
De komende jaren hebben gemeenten langs de E-lijn en C-lijn nieuwe woningen gepland. Om de verwachte reizigersgroei van 3% per jaar op deze nu al intensief gebruikte metrolijnen op te vangen, is het nodig om de frequentie in 2030 te verhogen. Daarvoor moet de RET extra metro’s aanschaffen, zijn er aanpassingen nodig in de spoorbeveiliging en voor de metrowerkplaats Waalhaven-zuid .
Tram
Het tramnetwerk van RET is meer dan 100 jaar oud. Rotterdam en omliggende gemeenten zijn veranderd: meer inwoners, toegenomen verkeersdrukte (meer auto’s, fietsers, voetgangers), de metro is een vaste waarde gebleken en er zijn nieuwe ontwikkelingen zoals deelmobiliteit die concurreren met de tram.. Dat vraagt om een heroverweging van de rol van de tram: waar kan deze verbeterd worden en waar zijn alternatieven passend? Daarom hebben de partijen het Plan toekomstvast tramnet opgesteld. De aanpassingen in het tramnetwerk en de buitenruimte worden tussen 2024 en 2030 stap voor stap uitgevoerd door de partijen.
Bus
Om het regionale OV-netwerk te versterken en de reizigersgroei van 3% per jaar op te vangen werken de partijen aan nieuwe buslijnen of verbetering van buslijnen voor snelle en directe verbindingen tussen drukbezochte locaties. De verbinding (bus 44) tussen Rotterdam Zuidplein en Rotterdam Centraal is op 8 april 2024 in gebruik genomen. Samen met de gemeente Ridderkerk werken de partijen aan het verbeteren van de busverbinding tussen Ridderkerk en Rotterdam Zuidplein.
OV knooppunten
Rotterdam Beurs, Rotterdam Kralingse Zoom, Rotterdam Zuidplein en Spijkenisse Centrum zijn OV knooppunten die de komende jaren aangepast worden. Aanpassingen zijn nodig om om deze OV knooppunten geschikt te maken voor de toename van het aantal reizigers, het comfort van de stations te verbeteren en de stations beter te integreren met de ontwikkelingen in de omgeving (woningbouw, aansluiting op andere vormen van vervoer).