Bereikbaarheid recreatie- en natuurgebieden

Recreatie- en natuurgebieden zijn de longen van de Randstad en daar zijn we zuinig op. De 21 gemeenten in de metropoolregio willen dat deze gebieden optimaal gebruikt worden door de bereikbaarheid te verbeteren: lopend, met de fiets of met het openbaar vervoer. De MRDH zet zich daarvoor in de komende jaren. 

Belangrijk voor vestigingsklimaat

Bedrijven vestigen zich graag in een gebied waar hun werknemers goed kunnen wonen en recreëren en mensen hebben baat bij groengebieden in de buurt om te recreëren. De groenblauwe leefomgeving is daarom erg belangrijk voor de kwaliteit van ons economisch vestigingsklimaat. Het aantal bezoekers van recreatie- en natuurgebieden neemt toe en ze zijn een belangrijke voorziening voor hoogstedelijke gebieden waar ook steeds meer woningen bij komen.

Verkenning

In juli 2024 zijn de resultaten opgeleverd van een verkenning. Hieruit zijn 34 gebieden gekomen die van regionaal belang zijn. Uit het onderzoek blijkt dat met de fiets en het OV een inwoner van de MRDH binnen 25 minuten fietsen of 45 minuten met het OV (inclusief voor- en natransport) minstens één van deze gebieden kan bereiken. In het onderzoek is ook vooruitgekeken hoe de bereikbaarheid zal zijn in 2030 en 2040 met behulp van data uit het Verkeersmodel 3.0. en hoeveel inwoners deze gebieden kunnen bereiken. 

Aanpak voor fiets sluit al aan

Zoals blijkt uit de verkenning worden groen- en recreatiegebieden in de huidige situatie al grotendeels bediend door het basisnetwerk fiets van de MRDH, net zoals woongebieden en economische locaties. Uit de verkenning constateert de MRDH ook dat er voor de bereikbaarheid van groen- en natuurgebieden per fiets geen grote knelpunten zijn te benoemen. Op enkele plekken is wel sprake van te drukke of te smalle fietspaden. Naast het huidige fietsbeleid van de MRDH is hier echter geen actie op nodig.

Kansen voor bereikbaarheid via OV

Op het gebied van OV liggen er wel kansen. Uit de verkenning blijkt dat 35 van de 84 OV-knooppunten in de gehele metropoolregio op maximaal 20 minuten lopen van een groengebied van regionaal belang liggen. Maar slechts 3 procent van de bezoekers komt met het OV (Recreatieperspectief Zuid-Holland 2030, januari 2023). Hier liggen dus kansen om het reizen met het OV via de OV-knooppunten aantrekkelijker te maken voor bezoekers van recreatie- en natuurgebieden. 

Groene Haltes

De MRDH blijft daarom betrokken bij de pilot van Groene Haltes die in 2024 is gestart. Dit zijn OV-haltes in de buurt van een recreatie- en natuurgebied, die met speciale bestickering en extra kaartmateriaal, reizigers uitnodigen om dit gebied te bezoeken. Op metrostation Rodenrijs is een eerste concept gelanceerd. De pilot is bedoeld om samen met alle betrokken partijen te komen tot een standaard aanpak voor het inrichten, aankleden en beheren van dit soort Groene Haltes. Wanneer de pilot leidt tot een aanpak wordt ook onderzocht of aanpassing van handreikingen en subsidies nodig zijn. Resultaat vanuit de pilot wordt begin 2026 verwacht.

MRDH denkt mee 

Indien gemeenten willen dat de MRDH meedenkt over vraagstukken over het verbeteren van de bereikbaarheid van de groen- en recreatiegebieden kan contact worden opgenomen met de contactpersoon (zie de rechterkant van deze pagina).