Bereikbaarheid recreatie- en natuurgebieden

Natuur- en recreatiegebieden zijn de longen van de Randstad en daar zijn we zuinig op. De 21 gemeenten in de metropoolregio willen dat deze gebieden optimaal gebruikt worden door de bereikbaarheid te verbeteren: lopend, met de fiets of met het openbaar vervoer. De MRDH zet zich daarvoor in de komende jaren. 

Belangrijk voor vestigingsklimaat

Bedrijven vestigen zich graag in een gebied waar hun werknemers goed kunnen wonen en recreëren en mensen hebben baat bij groengebieden in de buurt om te recreëren. De groenblauwe leefomgeving is daarom erg belangrijk voor de kwaliteit van ons economisch vestigingsklimaat. Het aantal bezoekers van recreatie- en natuurgebieden neemt toe en ze zijn een belangrijke voorziening voor hoogstedelijke gebieden waar ook steeds meer woningen bij komen.

Verkenning

In juli 2024 zijn de resultaten opgeleverd van een verkenning naar de gebieden waarop een aanpak zich moet gaan richten. Hieruit zijn 34 gebieden gekomen die van regionaal belang zijn. Uit het onderzoek blijkt dat met de fiets en het OV een inwoner van de MRDH binnen 25 minuten fietsen of 45 minuten met het OV (inclusief voor- en natransport) minstens één van deze gebieden kan bereiken. In het onderzoek is ook vooruitgekeken hoe de bereikbaarheid zal zijn in 2030 en 2040 met behulp van data uit het Verkeersmodel 3.0. en hoeveel inwoners deze gebieden kunnen bereiken. De verkenning is binnenkort te downloaden op onze website.

Aanpak voor verbeteren bereikbaarheid gebieden

De komende maanden werkt de MRDH samen met gemeenten, provincie Zuid-Holland en terreinbeheerders een aanpak uit hoe de gebieden beter bereikbaar gemaakt kunnen worden en hoe OV en fiets aantrekkelijker gemaakt kan worden als vervoerswijze naar de gebieden. Waar nodig voert de MRDH nader onderzoek naar specifieke bereikbaarheidsknelpunten. Zo’n knelpunt is bijvoorbeeld het ontbreken van een fietsenstalling, waardoor mensen minder snel met de fiets naar het gebied gaan. Of een onlogische looproute vanuit de OV-halte. Daarnaast wordt besproken welke rol MRDH hierin kan spelen met het mogelijk verstrekken van subsidies. De aanpak is naar verwachting in het najaar van 2024 klaar.

Groene Haltes

Vooruitlopend op de aanpak is gestart met een pilot van Groene Haltes. Dit zijn OV-haltes in de buurt van een recreatie- en natuurgebied, die met speciale bestickering en extra kaartmateriaal, reizigers uitnodigen om dit gebied te bezoeken. Op metrostation Rodenrijs is een eerste concept gelanceerd. De pilot is bedoeld om te komen tot een standaard aanpak voor het inrichten, aankleden en beheren van dit soort Groene Haltes.