Start met aanpak verbeteren bereikbaarheid recreatie en natuur

19 juli 2024

De MRDH wil de bereikbaarheid van en naar recreatie- en natuurgebieden verbeteren. Lopend, op de fiets en met het openbaar vervoer. Om te komen tot een aanpak is onderzocht welke gebieden relevant zijn voor inwoners van de metropoolregio. Hieruit zijn 34 gebieden gekomen. Van deze gebieden is de bereikbaarheid bepaald en ook eerste bereikbaarheidsknelpunten.

Van regionaal belang

Uit het onderzoek zijn 34 gebieden van regionaal belang naar voren gekomen. Twee gebieden die net buiten het metropoolregiogebied vallen, maar voor inwoners van de metropoolregio wel belangrijk zijn, zijn ook meegenomen in het onderzoek:  Bentwoud, ten noorden van Zoetermeer, en Park Hitland, ten noorden van Capelle aan den IJssel. Ook is naar de bereikbaarheid te voet, met de fiets en met het OV gekeken voor de jaren 2024, 2030 en 2040. De huidige bezoekersaantallen en de toekomstige groei daarvan zijn in beeld gebracht. Van de bereikbaarheidsknelpunten is een eerste inventarisatie gemaakt. 

Nabijheid

Onderzoek wijst uit dat mensen liefst in de nabijheid van hun woning recreëren. Ook in het kader van een prettig vestigingsklimaat is nabijheid van het groen van belang. Bij het uitwerken van de vervolg aanpak wordt uitgegaan van gebieden op een reisafstand vanaf huis van maximaal 15 minuten lopen, 25 minuten fietsen en 45 minuten met het OV inclusief voor- en natransport.

Aanpak

De verkenning dient als basis voor uitwerking van de vervolgaanpak. De uitwerking van de aanpak wordt vanuit vier perspectieven benaderd: 

  1. Mobiliteitsperspectief: waar zitten de mobiliteitskansen voor lopen, fietsen en openbaar vervoer gebruik? Waar zitten de knelpunten? 
  2. Economisch perspectief: waar zitten de kansen om het economisch vestigingsklimaat te verbeteren door groen en recreatie dichter bij de stad te brengen? 
  3. Natuurperspectief: welke recreatie- en natuurgebieden wil je beter ontsluiten? En welke juist niet? Heeft een bepaalde vorm van mobiliteit hier prioriteit? 
  4. Organisatie perspectief: wat is de ambitie? Wat is de rol van de MRDH bij de ambitie? Waar prioriteer je op? Welke financiële bijdrage levert de MRDH? Waar zit de energie en ruimte bij gemeenten en terreinbeheerders? 

De aanpak wordt de komende maanden uitgewerkt en in het vierde kwartaal van 2024 ter besluitvorming voorgelegd aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit. 

Groene Haltes

Vooruitlopend op de aanpak is in 2023 gestart met een pilot van Groene Haltes. Dit zijn OV-haltes in de buurt van een recreatie- en natuurgebied, die met speciale bestickering en extra kaartmateriaal reizigers uitnodigen om dit gebied te bezoeken. Op metrostation Rodenrijs is een eerste concept gelanceerd. De pilot is bedoeld om te komen tot een standaard aanpak voor het inrichten, aankleden en beheren van dit soort Groene Haltes. 

Samenwerking

De MRDH werkt voor de uitwerking van de aanpak van het verbeteren van de bereikbaarheid samen met de betrokken gemeenten, terreinbeheerders en de provincie Zuid-Holland.

Recreatie- en natuurgebieden als longen van de Randstad

De bereikbaarheid van recreatie- en natuurgebieden is een nieuw onderwerp vanuit de Strategische Agenda MRDH 2023-2026. De groenblauwe leefomgeving is erg belangrijk voor de kwaliteit van ons economisch vestigingsklimaat. Deze gebieden worden steeds meer gebruikt en zijn een belangrijke voorziening voor hoogstedelijke gebieden. Het zijn de longen van de Randstad en daar moet de regio zuinig op zijn. In de Strategische Agenda is afgesproken dat de Metropoolregio ervoor gaat zorgen dat deze gebieden optimaal gebruikt worden door de bereikbaarheid te verbeteren.