Rijkssubsidieregeling verkeersveiligheid gaat binnenkort weer open

16 december 2024

Gemeenten kunnen vanaf 2025 weer plannen indienen bij de MRDH die bijdragen aan een verkeersveilige infrastructuur. Zoals het verbreden van fietspaden en het verwijderen van obstakels zoals paaltjes. Ook het veiliger inrichten van 30- en 50km-wegen, door de aanleg van verkeersdrempels en rotondes of het inrichten van schoolzones komen in aanmerking voor een subsidie. Het Rijk betaalt dan voor maximaal 50 procent de uitvoerings- en infrastructurele kosten. In totaal is voor deze aanvragenronde voor de 21 gemeenten uit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag 11 miljoen euro beschikbaar. Bovenop de Rijksbijdrage levert de MRDH een extra financiële bijdrage van 40 procent op de toegekende Rijksbijdrage.

500 miljoen euro in 10 jaar

Ieder slachtoffer in het verkeer is er één te veel. De 21 gemeenten in de metropoolregio hebben hiervoor regionaal beleid met een uitvoeringsagenda gemaakt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Eind 2019 maakte het Rijk bekend 500 miljoen euro, verdeeld over 10 jaar, te investeren om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. In 2020-2021 is het eerste deel van de subsidie toegekend. In 2022-2023 is de tweede ronde van deze Investeringsimpuls Verkeersveiligheid opengesteld. De derde ronde duurt van 2025 tot en met 2028, met de bedoeling om het resterende bedrag volledig op te maken. 

Aanvragen subsidie bij de MRDH

De aanvraag voor de Rijkssubsidie én die van de MRDH verloopt via de MRDH. Anders dan andere jaren zijn er drie indieningsmomenten. Deze moet het Rijk nog bekend maken en zijn in januari 2025 te vinden op de pagina Subsidies Verkeersveiligheidsmaatregelen 2025-2028, evenals de informatie voor het aanvragen. In december 2025 is bekend welke aanvragen gehonoreerd zijn voor dat jaar.