Het Nieuwe Rivium combineert  werken met wonen

Het Rivium in Capelle aan den IJssel is nu nog een typisch bedrijventerrein uit de jaren ’90. Brede lanen, weinig vertier. Maar dat concept is uitgewerkt: de kantorenleegstand is enorm. Tegelijk is er in de regio juist veel vraag naar woningen. Daarom stelt het Capelse college voor om Rivium zowel een woon- als werkfunctie te geven, met onder meer een supermarkt, sportschool, horeca, groen en betere verbindingen. “Bedrijven willen zich vestigen waar hun medewerkers zich prettig voelen.”

Het Rivium in Capelle aan den IJssel is een van de bekendste bedrijventerreinen in de metropoolregio. Mooi gelegen aan de Maas, goed bereikbaar via de A16. Breed opgezet, grote kantoorpanden, brede lanen. Maar ook met een leegstand van ruim 40 procent. Daarom ondergaat het Rivium de komende jaren een gedaanteverandering. “Het gebied moet een moderne stadswijk worden waar werken en wonen wordt gecombineerd”, zegt Andjela Kraljevic, projectmanager Rivium bij de gemeente Capelle aan den IJssel. “In Capelle en de regio is grote behoefte aan woningen voor starters en doorstromers. Dat willen we bieden in Rivium.” Naast woningen komen er ook voorzieningen als winkels en een supermarkt en wordt de centrale boulevard doorgetrokken tot aan de Maas. Erik Hommel, accountmanager Economische Zaken van de gemeente Capelle aan den IJssel: “Het Rivium leeft nu 12 uur per dag. Dat wordt 24/7.” De eerste fase van de transformatie moet over circa vijf jaar gereed zijn.

Monofunctioneel ingericht

Het Rivium stamt uit de jaren ’80. Een modern, innovatief en goed bereikbaar bedrijvenpark met rechte lanen en veel hoogbouw. Het gebied trekt veel internationale bedrijven: in 2010 waren er 353 bedrijven gevestigd. Samen boden zij werk aan 11.843 werknemers. Het Rivium is ruim 50 hectare groot, met 260.000 m2 bedrijfs- en kantooroppervlak.

Inmiddels is ongeveer de helft van die vierkante meters bezet. Grote gebruikers kiezen soms voor andere mogelijkheden en vertrekken. Die omslag leek aanvankelijk veroorzaakt door de kredietcrisis van ruim tien jaar geleden. Maar er bleek meer aan de hand. Uit gesprekken die de gemeente voerde met tientallen gebruikers bleek dat het concept van het Rivium niet meer paste bij de behoefte van veel bedrijven.

Kraljevic: “Het Rivium is heel monofunctioneel ingericht. Na werktijd is hier voor medewerkers weinig te beleven. Er was dus te weinig - zoals dat heet - ‘stedelijk interactiemilieu'.” Dat het Rivium was gemaakt om te werken, en niet om je te vermaken, bleek wel uit de slagbomen die tot enkele jaren bij de entree van het gebied stonden. De boodschap: na werktijd moet je hier niet zijn.

Het Nieuwe Rivium

Hoog tijd dus voor een nieuw concept. Het Rivium heeft namelijk nog steeds alles in zich een succesvol bedrijvenpark te zijn, aldus Kraljevic en Hommel. De vraag naar goede bedrijventerreinen met hoogbouw zal groeien, het potentiële aanbod van (goed opgeleide) medewerkers in de drukbevolkte regio is groot, en de locatie van het bedrijvenpark is nog steeds uniek. Hommel: “Elk etmaal rijden er circa 240.000 auto’s over de Van Brienenoordbrug.”

En dat het in corona-tijden extra rustig is op de Rivium Boulevard zegt niets over de toekomst, aldus Hommel. “Door corona werken mensen nu meer thuis. Op lange termijn zijn de effecten op de vraag naar bedrijfsvastgoed hoogstwaarschijnlijk niet zo groot. Zo willen bedrijven tegenwoordig juist meer ruimte om mensen te kunnen ontvangen.”

‘Het Nieuwe Rivium wordt een moderne stadswijk met een combinatie van werken en wonen’

‘Het Nieuwe Rivium’ heet het nieuwe concept, zoals beschreven in het Gebiedspaspoort 2.0, waar de MRDH een flinke financiële bijdrage aan heeft geleverd. In dat concept is Werk nog steeds de belangrijkste functie. Kraljevic: “Het aantal werkplekken blijft gelijk aan de huidige bezetting en dat is ongeveer de helft van de oorspronkelijke kantoorcapaciteit.”

Daaraan worden nieuwe functies toegevoegd. Functies die passen bij de behoeften die zowel werknemers als bewoners hebben. Zo wordt ongeveer 20.000 vierkante meter vrij gemaakt voor voorzieningen (sport en maatschappelijk), horeca en kleinschalige detailhandel. Die lunchrooms, winkels en sportscholen moeten het Rivium gezelliger maken: ze komen in de ‘plinten’ van het Rivium (dus de begane grond van panden aan bijvoorbeeld de boulevard). Het is niet de bedoeling dat het bedrijvenpark een winkelcentrum wordt. Geen XL-supermarkten dus in het Rivium: ze mogen totaal maximaal 2.000 vierkante meter zijn, ook om niet verstorend te werken richting andere woongebieden in de regio. “De supermarkt krijgt dus een wijkfunctie.”

5.000 woningen

De voorzieningen, horeca en detailhandel zijn er niet alleen voor de werknemers in het Rivium, maar ook voor de nieuwe inwoners van het gebied. In de plannen is ruimte voor 5.000 grote en kleine woningen. Dat mes snijdt aan twee kanten. Er is in de regio namelijk een tekort aan woningen. Bovendien zorgen bewoners ervoor dat het Rivium ook ’s avonds gezellig is, en niet na kantoortijden leegloopt.

Daarnaast zijn er de voorzieningen en de aankleding. Het Rivium heeft al een aanlegsteiger voor de Watertaxi: daar komt een halte voor de Waterbus bij. Verder gaat binnenkort een vernieuwde ParkShuttle rijden die, als unieke zelfrijdende pendelbus tussen Kralingse Zoom en Rivium, in de toekomst niet alleen op afgesloten rijbanen, maar ook op stukken openbare weg zal rijden. Dat zal dan een wereldwijde primeur zijn.

Er komt ook meer aandacht voor andere vervoersvormen. Zo komen er wandelpaden en betere fietspaden. Het Rivium wordt ook groener. En de Rivium Boulevard wordt doorgetrokken tot aan de Maas, om daar te eindigen in een mooi plein.

Kansen voor medewerkers

Het Rivium wordt door de nieuwe plannen een levendig gebied, met ‘24/7’ dynamiek en interactie. De gebruikers van het bedrijvenpark zijn positief, vertellen Kraljevic en Hommel. “We spraken onder meer de directeur van een van de grootste verhuurders. Die was enthousiast en zag direct kansen: zowel voor zijn huidige medewerkers als voor het vinden van nieuw personeel.”

Maar de plannen moeten nog uitgevoerd worden. Het gebiedspaspoort wordt in september behandeld door de gemeenteraad van Capelle aan den IJssel. De verwachting is dat in 2021 de eerste vergunningen voor sloop en nieuwbouw kunnen worden afgegeven en gebouwen verdwijnen of aangepast worden tot woningen. Over circa vijf jaar is dan de eerste fase gereed: die bestaat uit onder meer de aanleg van woningen, voorzieningen, horeca en detailhandel.

De gemeente zal zelf niet slopen of bouwen: dat is aan de markt. En de interesse is er, aldus Kraljevic en Hommel. “Bedrijven willen zich vestigen waar hun medewerkers zich prettig voelen”, vertelt Kraljevic. “Dat vraagt om een combinatie van functies. Dus niet alleen werken, maar ook wonen, recreëren en winkelen. Ofwel: meer levendigheid.” Hommel: “Nu staat aan het eind van de middag een file richting de uitgang van het Rivium. In de toekomst blijven mensen langer hangen, kunnen ze een boodschap doen, of wonen hier zelfs.”

Lees hier meer over Werklocaties.