Lansingerland

Project: eigen vervoer senioren

Senioren hebben vaak nog wat grotere scootmobielen die in een gemeenschappelijk ruimten worden opgeladen.De plekken voor deze scootmobielen nemen echter veel ruimte in, iets waarmee bij oudere wooncomplexen geen rekening is gehouden.

Het gevolg is dat een aanvraag voor een voorziening voor een scootmobiel wordt afgewezen omdat er geen stallingsruimte meer is.  Geen scootmobiel kan betekenten dat  iemand in een isolement raakt.  Of er wordt veel geld (en ruimte) uitgegeven om deze voorzieningen toch te creëren. Door de vergrijzing en het feit dat men steeds langer blijft thuis wonen neemt de behoefte aan deze voorzieningen toe. Tegelijk lopen de kosten voor de WMO binnen gemeenten op.

Samenwerking

De gemeente Lansingerland werkt hierin samen met gemeente Pijnacker-Nootdorp 

Stand van zaken

Fase 1 van dit project is afgerond: de businesscase, de stakeholders, de operatie en de technologie is in kaart gebracht. De oplopende kosten zijn duidelijk naar voren gekomen, evenals het grote aantal stakeholders die betrokken zijn bij dit probleem. Gemeenten hebben de operationele verplichting om de WMO-voorzieningen te blijven bekostigen, en dit moet ook veilig gebeuren. De brandweer bijvoorbeeld gaf aan dat scootmobielen een gevaar bij brand kunnen vormen, zowel als ze de gang (vluchtweg) blokkeren, als wanneer de batterij van de scootmobiel zelf in brand vliegt.

Er zijn veel technische oplossingen gevonden voor dit probleem, een kleine greep uit de oplossingen:

  • Kleinere scootmobielen verstrekken die binnenhuis gestald en opgeladen worden.
  • Grote scootmobielen (voor langere afstanden) delen met elkaar. Met name op plekken waar veel senioren bij elkaar in de buurt wonen
  • Brandveilige compartimenten
  • Uitklapbare balustrades voor een galerij

Voor een vervolgtraject waarin oplossingen geschetst gaan worden, wordt nu overleg gevoerd met de gemeenten.