Den Haag

Project:  Parkeerdruk meten

Gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg hebben te maken met parkeerdruk. Een te hoge parkeerdruk leidt tot een slechtere bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. De uitdaging is om voor de probleemgebieden binnen deze gemeenten de parkeerdruk in kaart te brengen: wat is de parkeercapaciteit en wat is de actuele bezetting van de parkeervoorzieningen? Op basis daarvan kunnen de gemeenten dan beter parkeerbeleid maken en kunnen ze bij klachten of meldingen sneller zien wat er aan de hand is. Bestaande methoden zijn te onnauwkeurig, te duur of niet schaalbaar genoeg. Daarom werken de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg binnen dit project samen met YES!Delft om een technologische oplossing te vinden.

Samenwerking

Gemeenten Den Haag werkt samen met gemeente Leidschendam-Voorburg aan dit project.

Stand van zaken

In 2019 is een ‘Parking pressure data challenge’ georganiseerd. Hierop reageerden 58 startups uit 23 verschillende landen, allemaal gespecialiseerd in technologieën als camera’s, digital twins, predicive analytics/AI, sensors/IoT en mapping solutions. Tijdens de finaledag presenteerden acht door YES!Delft geselecteerde startups hun probleemoplossende technologieën. Uiteindelijk werden de startups Bliq en Parkeagle benoemd als winnaars. Begin 2020 zijn zij gestart met pilots in beide gemeenten, waarbij sensoren, camera’s en een app ingezet worden om de parkeerdruk te meten. Gemeente Leidschendam-Voorburg zit nog in de fase van dataverzameling en analyse. In de gemeente Den Haag is de pilot bijna afgerond en wordt er een vervolg gegeven aan de samenwerking met Parkeagle.

Project: Handhaving fietsparkeren

Nederlandse gemeenten zijn succesvol in het stimuleren van fietsgebruik. Alleen dit leidt vaak tot een tekort aan fietsenstallingen in de binnensteden. Dit tekort kan oplopen tot wel 2.000 stallingsplaatsen. Wanneer de stallingen vol zijn, worden de fietsen geparkeerd op straten en trottoirs. Dat zorgt niet alleen voor een rommelig straatbeeld en minder ruimte voor voetgangers, ook nood- en hulpdiensten ervaren er hinder van omdat zij moeilijk langs de geparkeerde fietsen komen. Daarom gingen gemeenten Delft en Den Haag op zoek naar passende alternatieven om fietsparkeren te handhaven, zonder daarbij het fietsgebruik te ontmoedigen.

Samenwerking

Samen met gemeente Delft werkt de gemeente Den Haag aan dit project.

Stand van zaken

Fase 1: probleemanalyse

De gemeenten Den Haag en Delft zijn samengebracht op basis van gelijksoortige problematiek op het gebied van fietsparkeren in stadscentra. De gemeenten, de MRDH en YES!Delft startten in december 2019 een Techlab. In een Techlab wordt gekeken welke bestaande technieken ingezet kunnen worden voor het probleem. Daartoe is eerst een probleemanalyse gedaan. Daaruit blijkt dat het probleem een complexe combinatie is van regelgeving, gedrag en beleid waarbij de gemeenten de fietser niet wil ontmoedigen. Vervolgens is onderzocht welke mogelijke technologieën er zijn om het fietsparkeren te handhaven. Resultaat is een technologiematrix met vele oplossingsrichtingen, van RFID-chips, barcodes en stickers op het fietspad tot aan gerobotiseerde ondergrondse fietsenstallingen.

Vervolg

Door het complexe samenspel aan deelproblemen herkende de gemeente Den Haag zich niet meer in de mogelijke vervolgtrajecten en heeft zich daarom teruggetrokken uit het project. Met gemeente Delft wordt besproken welk vervolgtraject er komt.

Project: inzamelen matrassen

Alleen al in gemeente Den Haag worden ongeveer 3000 matrassen per maand afgedankt. Een klein deel wordt via de juiste kanalen aangeboden, maar veel komt ook tussen het grofvuil terecht. Er bestaan initiatieven die matrassen recyclen, maar veel matrassen komen vuil of vochtig aan. Omdat die zowel lastiger te recyclen zijn als een brandgevaar vormen, mogen die door de recycler niet geaccepteerd worden. Dus rest enkel verbranding. Omdat de materialen in matrassen de ovens vervuilen en extra schoonmaak vereisen betalen veel gemeentes een hoge extra bijdrage.

Samenwerking

De gemeente Den Haag werkt hierin samen met gemeente Rotterdam.

Stand van zaken

In de eerste fase van dit Techlabproject met gemeenten Rotterdam en Den Haag is berekend dat de business case voor gemeentes bestond uit een potentiële besparing van € 500.000 tot € 800.000 per jaar. Daarnaast was er nog een flinke winst te halen op milieu-impact en aantrekkelijkheid van de leefomgeving voor inwoners. Om dit probleem op te lossen zijn verschillende technologierichtingen gezocht. Deze variëren van oplossingen om de matrassen schoon te maken als ze vuil binnen komen, andere momenten van inzamelen tot andere manieren van recyclen.

In fase 2 zijn drie oplossingsrichtingen gekomen die zich met name richten op hergebruik van matrassen en het achter de voordeur inzamelen van matrassen, wat het aandeel in recycling hoger maakt. Er komen steeds meer opties en capaciteit beschikbaar voor het recyclen van matrassen.

Pilot

In het tweede kwartaal van 2021 heeft er een pilot plaatsgevonden met gemeente Rotterdam. Hierin is onderzocht of een platform om ophaalpartners en burgers aan elkaar te koppelen in de praktijk werkt en kosteneffectief is. Hiervoor is een Minimal Viable Product versie gemaakt van een webportal, zijn partners gevonden die bereid waren deel te nemen in een pilot en is in een aantal postcodegebieden van de gemeente Rotterdam gedurende 4 weken getest. Zowel van burgers als van de ophaalpartners is feedback opgehaald en de reacties waren erg positief. De ophaalpartners zouden direct willen opschalen, burgers beoordeelden de dienst overwegend positief. Meer dan 50% gaf de dienst een 10 als rapportcijfer.

Door dit in de praktijk te testen heeft de MRDH veel geleerd over de mogelijkheden en wat er nog opgelost moet worden om dit grootschalig uit te rollen voor de hele metropoolregio. Op dit moment wordt overleg gevoerd met de gemeente Rotterdam over de vervolgstappen.

https://youtu.be/3t5YtZ9c_0w