De 21 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Een regio waar mobiliteit bijdraagt aan economische groei, een aantrekkelijke leefomgeving en gelijke kansen voor iedereen. Hiervoor wordt een gedeelde visie en strategie ontwikkeld: de Mobiliteitsvisie. In dit interview geeft Dave van der Meer, student Horti Technics & Management zijn kijk op mobiliteit.
"Ik woon in ’s Gravenzande en studeer deze zomer af aan het MBO Westland, World Horti Center in Naaldwijk. Elke dag fiets ik van huis naar school en terug, weer of geen weer, en altijd zonder regenpak omdat ik eigenwijs ben.
Ik pak de fiets, want ik heb nog geen rijbewijs. Ik zou met de bus kunnen , maar dan moet ik eerst nog vijf à tien minuten fietsen naar de bushalte. Dan kan ik net zo goed doorfietsen. Bij de bushalte is er wel ruimte om je fiets te stallen, maar die is niet heel groot. Op school hebben we een grote fietsenstalling met genoeg plek, maar als je later op de dag begint, moet je soms wel even zoeken naar een plekje. De andere studenten komen met de bus, het ov, of met de auto, motor of scooter.
De route die ik fiets heeft soms stukken met van die vierkante tegels in plaats van asfalt. Ik vind asfalt persoonlijk fijner rijden, want anders hobbelt het zo en dat fietst minder lekker.
Sinds kort heb ik een elektrische fiets, omdat die stond te verstoffen bij mijn oma in de schuur. Dat vond ik zonde, dus heb ik gevraagd of ik die mocht overkopen. Zonder mijn oma als sponsor had ik geen elektrische fiets kunnen kopen.
Vrije tijd
Ik gebruik verder de Hoekse lijn om naar de stad te gaan en in platenwinkels te snuffelen. En de metro neem ik om naar Rotterdam Centraal te gaan, om vervolgens de trein naar de Efteling te pakken. Ik kom daar vaak, want ik heb een abonnement. Met het ov is dat prima te doen."