Rijbewijs voor autonome voertuigen

05 december 2022

Een rijbewijs voor een bus? Bestaat dat? Nee nog niet, maar in de toekomst misschien wel. In het project Certificering Autonoom Vervoer in de Openbare Ruimte (CAVIDOR) wordt getest hoe een rijexamen voor een automatisch rijdende bus er uit zou moeten zien.  

Een open systeem ontwikkelen

Menselijke bestuurders worden opgeleid om het rijexamen te halen, maar een rijbewijs voor autonome voertuigen bestaat nog niet. Het project CAVIDOR levert o.a. input voor een rijbewijs voor automatisch rijdende (bus)voertuigen. Zo moet het mogelijk worden om een autonoom rijdend voertuig een regulier rijexamen te laten doen zolang het CBR nog geen speciaal rijexamen voor autonome voertuigen kan afnemen. Het doel is dat met dit speciale ‘rijexamen’ een voertuig geschikt bevonden wordt om zelfstandig deel te nemen aan het verkeer. Daarvoor gelden dan strikte voorwaarden om de veiligheid te garanderen, zoals een route waaraan het voertuig zich moet houden. Op een termijn van 3-5 jaar wil CAVIDOR een open systeem ontwikkelen voor besturing en monitoring van autonome voertuigen.

First and last mile voorzieningen

Samen met de vervoerders zoekt de MRDH naar innovaties die het openbaar vervoer aantrekkelijker, goedkoper, veiliger en milieuvriendelijker maken. Een voorbeeld is de automatisering in het openbaar vervoer, waarmee de OV-bedrijven een flexibeler en goedkoper ov-product kunnen leveren.  Op (lange) termijn zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om autonoom rijdende (bus)voertuigen in te kunnen zetten om in rustige gebieden reizigers te vervoeren. De zogenaamde first and last mile voorzieningen. Deze zijn bedoeld om meer reizigers aan te voeren naar OV-knooppunten.

Autonoom rijdende busjes

In dit project werken RET, Robot TUNER, Green Dino, Rocsys en MRDH samen aan de Certificering Autonoom Vervoer in de Openbare Ruimte (CAVIDOR). MRDH ondersteunt het project financieel vanuit het  AVLM-programma met een bijdrage van 1,3 miljoen euro. De totale kosten voor fase 1 van het project bedragen 2,6 miljoen euro. In de eerste fase onderzoeken partijen de mogelijkheden om autonome techniek in een bestaande bus te plaatsen en deze autonoom te laten rijden. Voor dit experiment heeft robotTUNER RET-bus 401 gekocht. Een vervolgstap van het project is een experiment waarbij een bus autonoom door de wasstraat rijdt, parkeert en aansluit om te laden. 

Op het RET-terrein aan de Kleiweg demonstreerde project CAVIDOR op 5 december onder andere de interactie tussen  autonoom rijdende busjes en een laadrobot

Op het RET-terrein aan de Kleiweg demonstreerde project CAVIDOR op 5 december onder andere de interactie tussen autonoom rijdende busjes en een laadrobot.