Nieuwe kwaliteitsverbeteringen OV in de Rotterdamse regio

24 januari 2022

De pandemie trof het OV hard in 2021. Maar de ontwikkeling van het OV-systeem stond dat jaar niet stil in de Rotterdamse regio. De gemeenten werkten samen met vervoerders RET en MRDH aan meerdere studies en projecten in een gezamenlijk ontwikkelprogramma. “Na de pandemie gaan de reizigers terugkomen. Dan ervaren zij een beter OV dan voor de pandemie.” aldus Pim Uijtdewilligen, programmamanager. De plannen in het programma worden de komende jaren tot uitvoering gebracht, vanaf 2022 tot aan 2030. Wat hebben de OV-partners samen bereikt? 

Drie locaties

Allereerst gaan de reizigers in 2022 verbeteringen bij meerdere knooppunten ervaren. Als eerste wordt de renovatie van het knooppunt Rodenrijs gerealiseerd. Bij Rotterdam Zuidplein krijgt naast het busstation ook het metrodeel van dit metropolitane knooppunt een nieuw gezicht. Datzelfde gebeurt bij Spijkenisse Centrum, het bus- én metrostation verbeteren flink. De drie locaties zijn de toegangspoorten van de Rotterdamse regio en ontvangen samen zo’n 100.000 reizigers per dag.   

Nieuwe investeringen

Voor de kerst heeft de MRDH met vele partners een propositie ingediend bij het Nationaal Groeifonds voor nieuwe investeringen in het OV. Frequentieverhogingen op de metrolijnen E en C maken daar deel van uit. “De planstudie hiervoor ligt klaar, die werken wij meteen verder uit als de investeringsmiddelen worden toegekend”, licht Uijtdewilligen toe, “en als alles goed gaat rijden er dan 35 nieuwe metro’s op de E- en C-Lijn tussen 2027 en 2032.” Bang voor halfvolle metro’s tot ver na de pandemie zijn de programmapartners niet. Er worden tot 2030 minimaal 50.000 nieuwe woningen gebouwd in de directe nabijheid van het metronet. 

Het OV-ontwikkelprogramma

Het OV-ontwikkelprogramma heeft in 2022 een brede focus. Ridderkerk werkt niet alleen aan de metro en de knooppunten, maar de gemeente houdt zich ook bezig met het realiseren van een HOV-busbaan. In Rotterdam worden er voorbereidingen gedaan om de reistijd voor de reizigers van tramlijn 25 en buslijn 70 te verminderen.

Toekomstplan

Voor na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 ligt er een uitdagend toekomstplan voor het gehele tramnet in de regio op de plank. Het tramnet zal met de snel veranderende stad en regio meebewegen. Zo gaat het Hofplein op de schop en is de vraag:  hoe kan de tram daarvan gaan profiteren? En wat te doen met de tram in de levendige, drukke maar vaak ook verkeersonveilige straten in de oude stadsdelen? Vragen waar de ontwikkelpartners samen dit jaar antwoorden op gaan vinden. Met steeds als insteek: “hoe worden stad, regio en het OV er samen beter van?”