Haalbaarheidsstudie Hyperloop: CO2-reductie, minder verkeer en minder ongelukken

17 december 2021

Een hyperloopnetwerk voor goederen tussen het Rotterdamse deel van de metropoolregio en de regio Amsterdam zorgt voor een reductie van een miljoen ton co2-uitstoot en kan leiden tot een aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit. Zo’n Cargoloop draagt ook bij aan minder verkeersongelukken, minder lawaai en minder vrachtverkeer op de weg. Een hyperloop tussen Rotterdam en Amsterdam zou in 2030 al 1.100 vrachtwagens minder op de A4 betekenen.

Dit zijn de belangrijkste conclusies van een haalbaarheidsonderzoek naar de cargoloop. Verschillende partijen werken mee aan de publiek-private samenwerking voor het ontwikkelen van een hyperloop: het Hyperloop Development Program. De partijen hebben daarvoor een convenant ondertekend met het bedrijf Hardt. Enkele van de deelnemende partijen, naast de MRDH zijn: de gemeenten Rotterdam en Westland, InnovationQuarter, provincie Noord-Holland, evofenedex en TLN.

Uit het onderzoek blijkt dat de hyperloop een investering is die duurzaam en economisch is. De kosten voor het project worden geschat op ongeveer 1,5 miljard euro. In ruil daarvoor zijn de economische voordelen aanzienlijk. Het geeft bijvoorbeeld de industrie een boost en biedt werkgelegenheid aan minstens 13.000 mensen.

Nieuwsbericht over cargoloop: MRDH doet mee aan onderzoek naar cargoloop