Werken aan een toekomstvast busnet voor de regio Rotterdam

23 januari 2025

Metropoolregio Rotterdam Den Haag, onderzoekt samen met de RET, de gemeente Rotterdam en de omliggende gemeenten waar de RET-bussen rijden, een nieuw busplan (Plan busnet regio Rotterdam). Een nieuw busnet moet aansluiten bij de veranderingen in de regio en moet toekomstbestendig zijn, ook financieel. 

Uitdagingen en kansen 

Sinds de coronacrisis zijn patronen in de  vraag naar openbaar vervoer veranderd. Ook zijn er op meerdere plekken in de regio forse plannen voor nieuwe woningen. Verkeersveiligheid is daarnaast ook belangrijk, zoals blijkt uit maatregelen zoals de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/h op bepaalde wegen. Reizigers hebben uiteraard ook wensen over toegankelijkheid en bereikbaarheid van bepaalde voorzieningen. Het samenstellen van het Plan busnet regio Rotterdam is ook onderdeel van de bestuurlijke overeenkomst voor de financiële toekomst van de RET.

Wij gaan samen een koers bepalen om een goede oplossing te vinden voor deze uitdagingen. Er moet worden onderzocht hoe wij het huidig busnet kunnen omzetten naar een toekomstvast netwerk en welke investeringen in infrastructuur nodig zijn. Dit vraagt om duidelijke keuzes, die de komende tijd worden vormgegeven in het Plan busnet regio Rotterdam. 

De belangrijkste doelen zijn:
•    Het busnet aanpassen aan de gewijzigde en toekomstige vraag
•    Het busnet effectief en efficiënt inrichten
•    Het busnet beter laten aansluiten op de metro- en tramnetwerken

Aansluitend bij het beleid van de MRDH wordt er ook gekeken naar oplossingen waarbij een (flexibele) vorm van kleinschalig openbaar vervoer of deelmobiliteit zoals deelfietsen een rol gaan spelen. 
Het plan van aanpak om te komen tot een nieuw busnet is op 5 februari vastgesteld door de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH. De betrokken partijen starten met diverse onderzoeken waarbij wordt gekeken naar verschillende scenario’s voor het toekomstbestendig maken van het busnet.