Vervoerplannen definitief

09 juli 2025

De Vervoerplannen van HTM, RET en EBS voor 2026 zijn definitief. De 21 wethouders Verkeer en Vervoer van de gemeenten in de metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben deze op 9 juli in de bestuurscommissie Va besproken en de Nota van Reactie vastgesteld. De vervoerders kunnen op basis hiervan aan de slag met het maken van een dienstregeling. De nieuwe Vervoerplannen (inclusief de wijzigingen vanuit de Nota van Reactie) worden begin augustus op de website geplaatst van de MRDH.

Beschikbaarheid personeel

Beschikbaarheid van voldoende personeel bepaalt of de dienstregeling 2026 in zijn geheel van start kan gaan. Aangezien de krapte op de arbeidsmarkt nog altijd voortduurt, maar wel iets lijkt te verbeteren, is die beschikbaarheid van personeel nog altijd een zorgpunt. De MRDH is en blijft daarover met de vervoerders in gesprek. Indiensttreding van alle onderdelen van de vervoerplannen 2026 in combinatie met de wijzigingen in de vast te stellen Nota van Reactie is daarom onder voorbehoud van de beschikbaarheid van voldoende personeel.

Bezuinigingen op het regionale ov

Het Kabinet had plannen om vanaf 2026 335 miljoen euro op het ov te bezuinigen. Dat zou tot forse tariefverhogingen leiden en veel minder busvervoer. De MRDH heeft zich er met de Vervoerregio Amsterdam, het Interprovinciaal Overleg (IPO), het samenwerkingsverband DOVA en de brancheorganisatie OV-NL sterk voor genaakt deze bezuiniging te voorkomen. En met een eerste, belangrijk resultaat: een ruime Kamermeerderheid vindt een bezuiniging van 225 miljoen op het ov onaanvaardbaar. De MRDH gaat ervan uit dat het Kabinet deze duidelijke uitspraak van de Kamer volgt zodat de geplande Vervoerplannen 2026 onverkort kunnen worden uitgevoerd.