Rijk en MRDH investeren miljoenen in woningbouw en bereikbaarheid

18 december 2025

Met een totale investering van ruim 562 miljoen euro zetten het Rijk en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag een forse stap om de woningbouwopgave te versnellen en woningen duurzaam bereikbaar te maken. Tot 2040 moeten er minimaal 170.000 woningen en 85.000 arbeidsplaatsen worden gerealiseerd. De investeringen in de metropoolregio zijn nodig om de bevolkingsgroei op te vangen, economische groei te stimuleren en te zorgen voor een prettige omgeving om te wonen en te werken.

Arno Scheepers, portefeuillehouder Middelen van het algemeen bestuur van de MRDH: “Met deze investering versnellen we niet alleen de bouw van duizenden woningen, maar zorgen we ook voor een duurzame bereikbaarheid. Zo bouwen we samen aan een economisch sterke regio waar mensen prettig kunnen wonen, werken en leven.”

Waaraan wordt het geld besteed?

De MRDH investeert 64,8 miljoen euro in projecten die nieuwe woningen duurzaam bereikbaar maken. Deze bijdrage komt boven op een rijksinvestering van 498 miljoen euro. Het geld gaat naar:

Lokale woningbouwprojecten in de metropoolregio 

Bijna 100 miljoen euro van het Rijk gaat naar woningbouwprojecten in verschillende gemeenten in de metropoolregio.

Oude Lijn 

De Oude Lijn is de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Langs deze lijn moeten 170.000 tot 200.000 nieuwe woningen gebouwd worden. Dat is nodig omdat er tot 2040 zo’n 400.000 nieuwe inwoners naar de regio komen. Om die extra inwoners te kunnen vervoeren naar onder andere economische toplocaties, moet het ov flink worden uitgebreid: opwaarderen van stations, vier nieuwe stations en spoorverdubbeling om extra treinen te laten rijden.

De MRDH investeert:

  • 9,8 miljoen euro voor het knooppunt Schiedam Centrum
  • 10 miljoen euro voor het knooppunt Laan van NOI Den Haag
  • 25 miljoen euro in landschapsversterking van het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland.

De Vlietlijn

Tot 2040 komen er in het gebied CID-Binckhorst in Den Haag zo’n 25.000 woningen en 30.000 banen bij. Dat betekent straks meer verkeer van bewoners, werkenden en andere reizigers. Daarbij horen maatregelen die goed zijn voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de omgeving én de verkeersveiligheid. Een nieuwe tramlijn is een van de maatregelen om de toename in het verkeer op te vangen en de reistijd te verkorten. Met de extra investering van 20 miljoen euro van de MRDH en bijna 45 miljoen euro van het rijk wordt in het project een tunnelvariant toegevoegd ter hoogte van de sporendriehoek. Daarmee kan de tramlijn beter in de omgeving worden ingepast, is het veiliger voor fietsers en krijgt de tram een betere doorstroming.

Groeiende regio

De regio groeit snel. Met deze investeringen zorgen we voor voldoende woningen, goede bereikbaarheid en een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Zo blijft de metropoolregio een sterke economische motor én een fijne plek om te wonen en werken.

Bron illustratie: PosadMaxwan