Met een handtekening onder het bestuursakkoord Metronet en RandstadRail bezegelden staatssecretaris Jansen en regiobestuurder Fortuyn de afspraken over versterking van het OV in de metropoolregio. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) investeren hiervoor gezamenlijk 550 miljoen euro. Het geld wordt gebruikt om de frequenties en capaciteit op het intensief gebruikte metronet en RandstadRail te verhogen. Dat is nodig om de regio bereikbaar te houden voor de huidige én de tot 2040 verwachte 400.000 nieuwe inwoners in de Zuidelijke Randstad.
Simon Fortuyn, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Dagelijks reizen duizenden inwoners van de metropoolregio met de metro en RandstadRail. En dat aantal groeit door nieuwe woonwijken in de buurt van het OV. Voor een duurzame en leefbare samenleving is het dus noodzakelijk om het OV te laten meegroeien.”
Metronet: elke 5 minuten een metro tussen Rotterdam en Den Haag
De komende jaren hebben gemeenten langs de E-lijn en C-lijn nieuwe woningen gepland. Daarmee neemt het aantal reizigers op deze lijnen toe. Om de verwachte reizigersgroei van 3% per jaar op deze nu al intensief gebruikte metrolijnen op te vangen, is het nodig om de frequentie in 2030 te verhogen. De metrolijn tussen Den Haag en Rotterdam gaat dan elke 5 minuten rijden, nu is dat elke 10 minuten. Daarvoor zijn extra metro’s nodig, maar ook geluidswerende maatregelen, aanpassingen aan de stroomvoorziening, aan de metrowerkplaats Waalhaven-Zuid en aan station Beurs.
Meer woningen en langere voertuigen
Langs de RandstadRaillijnen 2, 3 en 4 bouwen de gemeenten de komende jaren nieuwe woningen. Om de reizigersgroei op te vangen is het nodig om RandstadRailvoertuigen aan elkaar te koppelen. Het rijden met langere voertuigen vergt infrastructurele aanpassingen.
Vernieuwen spoorbeveiliging
Rond 2035 moet de spoorbeveiliging op de trajecten van RandstadRail (Den Haag CS - Zoetermeer) en de E-lijn (Den Haag - Rotterdam) vervangen worden. De MRDH start daarom met HTM en RET een verkenning naar een nieuw toekomstgericht spoorbeveiligingssysteem. Een systeem dat de toekomstige hoge frequenties van het OV mogelijk maakt. Ook wordt de dienstregeling betrouwbaarder.