Vandaag heeft de ACM bekendgemaakt dat de RET haar eigen elektriciteitsnet ter beschikking mag stellen aan laadpleinen die de gemeente Rotterdam zal aanleggen. Hierdoor kan een groot aantal laadpalen in Rotterdam aangesloten worden zonder dat er nieuwe kabels de grond in hoeven. Dit is een doorbraak op het gebied van het slimmer gebruiken van elektriciteitsnetten, waar jaren aan voorbereidingen aan vooraf gingen. Ook maakt het de weg vrij voor andere vervoerders om dit voorbeeld te volgen.
Jeffrey Keus, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag: “Dat RET haar stroomnet mag openstellen voor laadpleinen, is prachtig nieuws. Het draagt bij aan de oplossing voor de netcongestie. Deze nieuwe toepassing van het OV geeft een impuls aan het innovatieve vermogen van de OV-sector. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag ondersteunt deze ontwikkelingen van harte."
Het gaat niet om kleine aansluitingen. De gemeente Rotterdam wil bij de metrostations Meijersplein en Rotterdam Alexander laadpleinen aanleggen voor elektrisch vervoer. Op die plekken wil de gemeente maximaal 2.000 MWh afnemen. Met de laadpleinen stimuleert de gemeente dat automobilisten hun auto achterlaten om te laden en verder reizen met het openbaar vervoer. Daardoor blijft de stad goed bereikbaar en verbetert op termijn de luchtkwaliteit.
Hoe het zit met de druk op het elektriciteitsnet?
Je hoeft de krant er maar op open te slaan, en je ziet dat het dringen is op het elektriciteitsnet. Het aanbod houdt de vraag niet bij, mede doordat Nederland massaal aan het elektrificeren is. Steeds meer organisaties willen aangesloten worden op het elektriciteitsnet en/of de capaciteit vergroten. Daardoor moeten zij steeds langer wachten. Het probleem van schaarste aan netcapaciteit, ook wel netcongestie genoemd, wordt de komende jaren alleen maar groter.
Het elektriciteitsnet van de RET is aangesloten op het publieke elektriciteitsnet van Stedin en de RET transporteert de elektriciteit over haar eigen net. Het RET-net heeft een flinke capaciteit. Via dit net worden elke dag honderden bussen, trams en metro’s voorzien van elektriciteit. In totaal transporteert de RET jaarlijks bijna 90.000 MWh aan stroom. Dat is net zoveel als het jaarlijkse verbruik van meer dan 36.000 huishoudens.* Maar in de daluren rijden er minder voertuigen en ’s nachts staan de voertuigen stil, terwijl het net nog steeds beschikbaar is om elektriciteit te leveren.
Beter benutten van het net
Deze rustige uren zijn een ideaal moment om het net te benutten om elektriciteit te leveren aan partijen buiten de RET. Dit gaat nu dus gebeuren aan laadpleinen bij metrostations. De aanbieders van de laadpalen kunnen dan, zonder dat zij in de rij hoeven aansluiten voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting, tegen een vergoeding gebruik maken van het elektriciteitsnet van de RET en zo in hun elektriciteitsvraag worden voorzien. Zo zorgen we samen dat het bestaande elektriciteitsnet beter wordt benut en leveren we een bijdrage aan het verminderen van de schaarste.
* hierbij is gerekend met de cijfers van MilieuCentraal, dat het gemiddelde jaarlijkse verbruik van een huishouden op een kleine 2.500 kWh becijfert.