Reizigers waarderen het OV met een 7,9

25 maart 2024

Reizigers geven het openbaar vervoer in de metropoolregio Rotterdam Den Haag een 7,9. Landelijk wordt het openbaar vervoer gewaardeerd met een 7,8. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2023, het klanttevredenheidsonderzoek openbaar vervoer van CROW-KpVV.

Jeffrey Keus, regiobestuurder OV van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag: ”De waardering van de reiziger is voor ons belangrijk. Dagelijks werken we intensief samen met de vervoerbedrijven om het reizen met het openbaar vervoer nóg aantrekkelijker te maken. De mooie 7,9 voor 2023 laat zien dat de reiziger heel tevreden is over bus, tram, metro en RandstadRail. En dat in een jaar waarin de OV-bedrijven genoodzaakt waren de dienstregeling aan te passen door het personeelstekort. Een mooi compliment dus voor al die medewerkers in het openbaar vervoer die elke dag klaar staan om de vele reizigers naar hun bestemming te brengen.”

Waardering tram, bus en metro

De cijfers voor bus, tram, metro en RandstadRail zijn in 2023 gelijk gebleven of iets gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor (zie onderstaande tabel). Een mogelijke verklaring voor de lichte daling is het lagere aanbod van het OV door het personeelstekort.

Overzicht reizigerswaardering in de afgelopen 5 jaar 2018 2019 2021 2022 2023
Landelijk  7,7 7,8 8,0 7,9 7,8
Onderzoeksgebied MRDH 7,8 7,9 8,0 8,0 7,9
Bus Rotterdam e.o. 7,7 7,8 8,0 8,1 7,8
Rotterdam Tram 7.9 8,0 7,9 8,0 7,9
Rotterdam Metro (incl. RandstadRail) 7,7 7,9 7,8 7,8 7,8
Voorne-Putten en Rozenburg (bus) 7,8 7,8 7,8 7,9 7,9
RandstadRail Tram Haaglanden (buitengebied lijn 3 en 4) 7,8 8,0 8,1 7,9 7,9
Haaglanden Tram (excl. buitengebied lijn 3 en 4) 7,9 8,0 8,0 8,0 7,8
Haaglanden Stad bus 7,9 8,0 8,2 8,2 8,0
Haaglanden Regio 7,5 7,8 8,2 8,0 7,8
Parkshuttle Rivium - - - - 8,2

Onderzoek

Jaarlijks brengt het CROW- KpVV (kennisplatform voor infrastructuur, verkeer en vervoer en openbare ruimte) de OV Klantenbarometer uit met daarin reizigerswaarderingen per vervoerder, per concessie en per modaliteit. Na een aantal jaren van afwijkende uitvoering vanwege de coronapandemie is de OV-klantenbarometer van 2023 weer op dezelfde wijze uitgevoerd als in 2018 en 2019.