Primeur in Nederland: eerste automatisch rijdende bus op openbare weg

11 juli 2025

Na jaren van voorbereiding gaat het in de metropoolregio nu echt gebeuren: reizigers vervoeren tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) met twee automatisch rijdende bussen.  De Shuttle Rotterdam The Hague Airport, zoals de bus heet, is de eerste zelfrijdende bus op de openbare weg in Nederland. Dit is een belangrijke stap richting de inzet van zelfrijdende voertuigen in het openbaar vervoer. In het bijzijn van minister van Infrastructuur en Waterstaat, Robert Tieman, werd op vrijdag 11 juli de eerste rit met genodigden  gereden tijdens de feestelijke opening.  Reizigers kunnen vanaf 1 augustus met bus 533 van en naar Rotterdam The Hague Airport reizen.

Doorontwikkeling van het openbaar vervoer

Dit project is een eerste stap in de doorontwikkeling van een automatisch rijdend vervoersysteem. In de toekomst kunnen zelfrijdende voertuigen bijdragen aan het verhogen van de verkeersveiligheid en het slimmer inzetten van personeel en vervoerscapaciteit. Ook helpen ze bij het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Krachten bundelen voor de toekomst 

Om deze innovatie mogelijk te maken verleende de MRDH 1,5 miljoen euro subsidie en werkte samen met RET, HTM, DAM Shuttles, Rotterdam The Hague Airport, gemeente Rotterdam. De partijen zien de samenwerking als een kans om de krachten te bundelen en te werken aan nieuwe toepassingen voor het ov van de toekomst. De zelfrijdende bus is één van de vele innovaties die bijdragen aan een gezonde, groene en aantrekkelijke regio om in te wonen, werken en recreëren. 

Testfase zonder reizigers

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft na uitgebreide testen goedkeuring gegeven om met de bussen van leveranciers KARSAN en ADASTEC op de openbare weg te rijden. De route van het vliegveld naar het metrostation is een overzichtelijke route en bevat niet veel complexe verkeerssituaties. Dat maakt dit traject geschikt voor het rijden met automatisch rijdende bussen. De afgelopen weken is de eerste bus op de route getest en ingeregeld, zonder reizigers. Op de bus is een speciaal getrainde en gekwalificeerde buschauffeur aanwezig die kan ingrijpen en de bus handmatig kan bedienen mocht dat nodig zijn. Dit zijn ervaren buschauffeurs die een speciale training hebben gehad om dit voertuig te mogen besturen. 

Buslijn 533: aantrekkelijke reisoptie van en naar de luchthaven 

De automatisch rijdende bussen zijn rolstoeltoegankelijk en er is ruimte voor minimaal 20 passagiers inclusief bagage. Buslijn 533 is een nieuwe, moderne en comfortabele extra reisoptie om tussen het metrostation en de luchthaven te reizen. De aantrekkingskracht om op deze route gebruik te maken van het ov neemt daarmee toe. Buslijn 33 blijft ongewijzigd de huidige route rijden. 

Fotobijschrift: Minister Tieman was bij de opening aanwezig en trapte het moment af. 

vlnr: Wilma van Dijk (algemeen directeur RTHA), Pascal Lansink-Bastemeijer (wethouder Mobiliteit gemeente Rotterdam, Chris Hottentot (bestuurder MRDH), Remco Derksen (directeur DAM Shuttles), Robert Tieman, minister IenW, Jaap Bierman (algemeen directeur HTM) en Linda Boot (algemeen directeur RET)

(foto: Rick Keus)