Onderzoeken Oeververbindingen regio Rotterdam afgerond

27 september 2022

Steeds meer mensen komen naar de regio Rotterdam. Daarom worden er tot 2040 zo'n 50.000 woningen gebouwd. Al deze mensen willen prettig leven en verblijven, en makkelijk naar werk en school kunnen reizen. Voor de economie en de ontwikkelmogelijkheden voor alle bewoners en bedrijven is het belangrijk dat de regio kan blijven groeien. Een goede bereikbaarheid van de regio is hiervoor van belang.

In de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam hebben Rijk en regio onderzocht wat er nodig is om knelpunten in het verkeer en het openbaar vervoer in de regio Rotterdam op te lossen en om groei van de regio mogelijk te maken.

Er zijn 6 maatregelen onderzocht:

  1. een nieuwe brug of een tunnel voor verschillende soorten verkeer, tussen Kralingen/De Esch en Feijenoord/IJsselmonde in Rotterda;
  2. een treinstation Stadionpark voor dagelijks vervoer;
  3. snel en comfortabel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom, dat gaat rijden via de nieuwe brug of tunnel;
  4. een snelle, comfortabele busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel;
  5. maatregelen op de A16 Van Brienenoordcorridor;
  6. maatregelen op de Algeracorridor.

Presentatierapport beslisinformatie

De uitkomsten van de onderzoeken staan nu in de zogenoemde beslisinformatie. De onderzoeksrapporten zijn nog niet helemaal afgerond. Dat betekent dat de beslisinformatie gebaseerd is op de informatie zoals die nu bekend is. In de beslisinformatie presentatie staan de hoofdlijnen van de uitkomsten van de onderzoeken. In het rapport staat nog geen Voorkeursalternatief. Eind 2022 maken de opdrachtgevers van de MIRT-verkenning de keus voor het Voorkeursalternatief. De opdrachtgevers zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam. Voor de Algeracorridor beslissen de gemeenten Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Capelle aan den IJssel mee.