Meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam

15 april 2025

28 treinen per uur tussen Den Haag en Rotterdam. Dankzij een forse uitbreiding van de spoorcapaciteit kunnen reizigers tussen Den Haag en Rotterdam voortaan elke paar minuten een trein nemen. Die oplevering is een belangrijke mijlpaal binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Het vergroten van de capaciteit is hard nodig want het traject tussen Den Haag en Rotterdam is een van de drukste van Nederland. Elke dag maken duizenden reizigers gebruik van deze verbinding. De metropoolregio Rotterdam Den Haag groeit hard. Tot 2040 worden zo’n 400.000 nieuwe inwoners verwacht. Die mensen moeten zich vlot door de regio kunnen bewegen. De verbinding zorgt ervoor dat onze regio aantrekkelijker is om te wonen, werken en ondernemen. Het verbeteren van de bereikbaarheid van de metropoolregio is één van de ambities die de Metropoolregio Rotterdam heeft. Daarom is de MRDH hier als partner bij betrokken. ProRail realiseerde de versterking van het spoornet.

Sneller en beter

In de afgelopen jaren is er intensief gewerkt aan het spoortraject Rijswijk - Rotterdam. Tussen Rijswijk en Delft Campus zijn twee extra sporen aangelegd. Elders op het traject zijn sporen, wissels, bovenleidingen en treinbeveiliging vernieuwd. Tegelijkertijd zijn bruggen verbreed, kabels verlegd en is overweg ’t Haantje bij Rijswijk vervangen door een veilige onderdoorgang. Dankzij deze innovaties kunnen treinen nu sneller en dichter op elkaar rijden. Dat zorgt voor een betrouwbare verbinding en geeft reizigers meer flexibiliteit.

Stations in een nieuw jasje

Ook de stations op het traject zijn aangepakt. Delft Campus is nu het eerste energie neutrale station van Nederland, met een volledig uit zonnepanelen bestaande perronkap. Er zijn liften geplaatst om het station toegankelijk te maken voor iedereen.  Een tunnel voor fietsers en voetgangers verbindt de TU Campus met de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Op station Delft is een extra perron toegevoegd. En op station Schiedam zijn de sporen 1 en 2 opnieuw in gebruik genomen, zodat Schiedam een volwaardig intercitystation kan blijven.

Feestelijke opening

De officiële opening vond 14 april plaats op station Rotterdam Centraal, in het bijzijn van staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat (foto), ProRail CEO John Voppen, NS-topman Wouter Koolmees en vertegenwoordigers van aannemer Strukton, provincie Zuid-Holland, MRDH en gemeenten.