Maatregelen voor vlottere Algeracorridor vastgesteld

26 augustus 2024

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), provincie Zuid-Holland en gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Rotterdam zijn het eens over de verdere uitwerking van de maatregelen voor de Algeracorridor (N210). De uitvoering start in 2027. 

Het gaat om de ombouw van de rotonde Capelseplein inclusief een fietserstunnel, het geschikt maken van de busbaan Algeraweg voor het overige verkeer en het verlagen van de maximum snelheid op een deel van de Abram van Rijckevorselweg.

Het maatregelenpakket heeft als doel om de doorstroming sterk te verbeteren. “We verwachten de reistijd op de Algeracorridor voor zowel de ochtend- als avondspits te halveren. Dat maakt dat we gezamenlijk het vertrouwen hebben dat dit het juiste pakket is,” aldus alle partijen in een gezamenlijke reactie. De Algeracorridor is het gedeelte van de N210 tussen de A16 en de Algerabrug in de gemeente Capelle aan den IJssel.

Geen nieuwe voetgangers- en fietsverbinding over de Hollandsche IJssel

Een andere maatregel in het gebied die de partijen hebben onderzocht, een nieuwe voetgangers- en fietsverbinding over de Hollandsche IJssel, bleek niet haalbaar. Na het onderzoek hebben de partijen besloten dat dit geen onderdeel meer uitmaakt van het maatregelenpakket. De partijen hebben een moeilijke keuze moeten maken in tijden van financiële schaarste. Er is geen budget om zowel de maatregelen op de Algeracorridor als de fietsverbinding uit te voeren. De partijen kiezen er daarom voor om alleen het project Algeracorridor volledig uit te voeren.
 

Capelseplein: tunnel met 2 rijstroken voor verkeer en een tunnel voor fietsers

De meest opvallende maatregel blijft de ombouw van de rotonde Capelseplein. Dat wordt gedeeltelijk een ongelijkvloerse kruising. In de richting van Krimpen naar Rotterdam komt er op het Capelseplein een tunnel met 2 autorijstroken. Ook komt er een tunnel voor fietsers bij het Capelseplein. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer.

Vanaf de Algeraweg komt er een directe aansluiting op de wisselstrook richting Krimpen aan den IJssel. Om zo ook in die richting de doorstroming te verbeteren. In de volgende fase moet duidelijk worden of de Algeraweg wel of niet verbonden blijft met de Ketensedijk. Om uiteindelijk een zorgvuldige keuze te kunnen maken, doen de partijen hier verder onderzoek naar in de volgende fase van de uitwerking.

Extra rijstrook door benutting bestaande busbaan op de Algeraweg

Een andere belangrijke maatregel om de doorstroming te verbeteren, is de uitbreiding van de Algeraweg. Deze uitbreiding maken de partijen mogelijk door de bus in de richting van het Capelseplein mee te laten rijden met het andere verkeer. En dus niet meer op een aparte busbaan. Op deze manier wordt de bestaande rijbaan benut. 
In de uitwerking hebben de partijen aandacht voor de geluidseffecten en waar nodig treffen zij daarvoor maatregelen. In de richting van Krimpen blijft de busbaan wel behouden.

Ook zal de maximumsnelheid op de Abram van Rijckevorselweg ten westen van het Capelseplein verlaagd worden van 70 km/u naar 50 km/u. Dit is belangrijk voor de leefbaarheid van de omwonenden. Daarnaast worden verschillende kruispunten in de omgeving van Capelle en Krimpen verbeterd. 
 

Vervolgproces

In het najaar start de aanbesteding voor een ingenieursbureau die de uitwerking begeleidt. Inwoners en belanghebbenden worden betrokken bij deze uitwerking.

Meer weten over de maatregelen voor de Algeracorridor?

De informatie over de maatregelen staat op:
https://capellebouwtaandestad.nl/project/maatregelen-algeracorridor