Effecten korting Kabinet op ov zijn desastreus

07 mei 2025

Reizigersvereniging Rover heeft in beeld gebracht wat de bezuiniging van 335 miljoen euro voor effect heeft op het ov in Nederland. Behalve een fikse stijging van de tarieven van metro, tram en bus, zou een keuze gemaakt moeten worden uit pijnlijke ingrepen als:

  • Bussen die alleen nog tot 19:00 uur rijden;
  • Het volledig schrappen van R-netlijnen;
  • In het weekend rijden bussen nog maar de helft van de normale ritten;
  • Doordeweeks verdwijnen onder andere spitslijnen, schoolbussen, nachtlijnen en de parkshuttle;
  • Stadsbussen rijden op werkdagen nog maar de helft van de ritten;
  • Streekbussen rijden op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag nog maar beperkt;
  • In het slechtste geval verdwijnt het streekvervoer helemaal;
  • En daar bovenop komt nog een flinke stijging van de tarieven.

Rover houdt in haar berekeningen nog géén rekening met de gevolgen die de bezuinigingen zullen hebben op de reizigersaantallen en reizigersopbrengsten. 

Gevolgen twee keer zo groot

Minder ritten en minder buslijnen betekent ook veel minder inkomsten voor de vervoerders.  De gevolgen van de bezuinigingen in de metropoolregio Rotterdam Den Haag zullen daarom ongeveer twee keer zo groot zijn als nu door Rover is berekend. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag roept het Kabinet dan ook nogmaals met klem op de aangekondigde bezuiniging in te trekken.