
Bestuurscommissies MRDH kiezen koers naar toekomstbestendige regio
10 juli 2025
De bestuurscommissies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) hebben twee strategische conceptvisies vastgesteld: de Visie op het Economische Vestigingsklimaat en de Mobiliteitsvisie. Daarmee is een belangrijke stap gezet naar een toekomstbestendige regio. De visies worden op 12 september voorgelegd aan het algemeen bestuur. Daarna start de zienswijzeprocedure waarin de gemeenteraden kunnen reageren. De definitieve vaststelling van beide visies wordt begin 2026 verwacht.
De 21 samenwerkende gemeenten hebben een sleutelrol in de nationale economie: met 15% van het bruto binnenlands product is de metropoolregio een economische motor van Nederland. Tegelijkertijd staan de gemeenten voor complexe maatschappelijke uitdagingen, zoals de vergrijzing, digitalisering, verduurzaming, een toenemend ruimtegebrek, druk op de woning- en arbeidsmarkt en een toenemende ongelijkheid. Met de toekomstvisies op economie en mobiliteit kan de MRDH deze uitdagingen aan én kansen benutten.
De conceptvisies schetsen een vooruitstrevend en ambitieus toekomstbeeld.
De Visie op het Economisch Vestigingsklimaat richt zich op het versterken van de regionale economie. De focus ligt op vijf clusters die bepalend zijn voor het internationale profiel en de groeikracht van de metropoolregio: Duurzaam Maritiem & Haven, Hightech Horticulture, Innovatieve Maakindustrie, Digitale Technologie & Veiligheid en Overheid, Vrede & Recht. Deze clusters zijn de aanjagers van innovatie en werkgelegenheid. De visie maakt drie strategische keuzes: het beter benutten van werklocaties zodat er meer ruimte komt voor werken. Innovatie en technologie worden gestimuleerd en er wordt geïnvesteerd in arbeidsmarktontwikkeling. Op die manier vergroot de aantrekkelijkheid van de regio voor bedrijven én werknemers.
Het doel van de Mobiliteitsvisie is dat iedereen – ongeacht vervoersbehoefte of budget – zich vrij kan verplaatsen, elkaar kan ontmoeten, zich kan ontwikkelen en zijn of haar doelen kan bereiken. Mobiliteit is de motor voor economische, ruimtelijke en sociale samenhang. De regio zet in op een 24/7 toegankelijk mobiliteitssysteem dat publieke en actieve vervoersvormen slim combineert. Denk aan ov, deelmobiliteit, fietsen, lopen en logistiek. Technologie speelt een belangrijke rol in deze visie met aandacht voor onder meer autonoom vervoer, slimme verkeerssystemen en data-gedreven beheer. Tegelijk wil de regio mobiliteit structureel verbinden met woningbouw, werklocaties en voorzieningen. Zo ontstaat een robuust netwerk dat de bereikbaarheid en leefbaarheid versterkt.
De afgelopen tien jaar heeft de regionale samenwerking al concrete resultaten opgeleverd. Denk aan het succes van de RandstadRail, de Hoekse Lijn en de Maasdeltatunnel, maar ook aan investeringen in fietsveiligheid en toegankelijk openbaar vervoer, zoals in Krimpen aan den IJssel, Nissewaard en Wassenaar.
Daarnaast werd er geïnvesteerd in innovatieve bedrijventerreinen, digitale economie en duurzame technologie. De samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven kreeg een impuls via het regionaal campusnetwerk en initiatieven voor Leven Lang Ontwikkelen. Bestuurlijk groeide de MRDH uit tot een serieuze gesprekspartner voor het Rijk.
Met de nieuwe visies verstevigt de MRDH de koers naar een veerkrachtige, inclusieve en concurrerende metropoolregio waar 21 gemeenten -samen met maatschappelijke partners, bedrijven, kennisinstellingen en andere overheden- de schouders onder zetten.