De Haagse regio krijgt zestig nieuwe trams. De oude rood-beige GTL8 trams zijn na veertig jaar aan het einde van hun levensduur. Daarom komen er nieuwe, ruime trams die meer capaciteit bieden en zorgen voor betere toegankelijkheid: lage vloeren maken het instappen voor iedereen makkelijker. Om de komst van de nieuwe lichting trams mogelijk te maken worden rails en halten op de tramlijnen 1, 6, 12 en 16 aangepast. Ook is er nieuwe stallingsruimte nodig. De trams gaan naar verwachting in 2026 rijden.

 

 

Meer reizigers

De nieuwe trams zijn  langer en breder dan de oude trams en kunnen daardoor 27% meer reizigers vervoeren. Maar het gaat om méér dan alleen capaciteitsvergroting. Verhoging van de perrons maakt gelijkvloers in- en uitstappen mogelijk. Dat maakt het openbaar vervoer toegankelijker. Daar profiteren in de eerste plaats mensen met een beperking van maar ook reizigers die met een boodschappentrolley of kinderwagen reizen. Het in- en uitstappen gaat makkelijker,  trams kunnen  eerder weg bij een halte en de reistijd wordt korter. 

Nieuwe remises

Om de nieuwe trams te stallen, moeten twee remises beschikbaar komen. Eén nieuw te bouwen remise in het zuidelijk deel van het netwerk en verbouw of nieuwbouw van de remise in Scheveningen, het noordelijk deel van het netwerk. Voor de twee remises wordt 60 miljoen euro gereserveerd.

Aanpassen infrastructuur

Niet alle tramsporen en tramhaltes van de tramlijnen 1, 6, 12  en 16 zijn nu geschikt voor lagevloertrams.  Daarom moeten de sporen en haltes op sommige plekken worden aangepast. In sommige delen van de stad en omliggende gemeenten zijn extra aanpassingen nodig, zoals een nieuwe indeling van een straat. Waar dat kan, combineert de gemeente het vernieuwen van de tramlijnen met het opknappen van pleinen, wegen, bruggen en kades.

Samenwerking

De komst van nieuwe trams realiseert MRDH in samenwerking met HTM en de gemeente Den Haag. In totaal is er een bedrag van 462 miljoen euro mee gemoeid. De HTM draagt 15 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag 45 miljoen euro. Ongeveer de helft van het totale budget is bestemd voor de aanschaf van de trams. Het andere deel van de financiële middelen wordt benut om de infrastructuur aan te passen en de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.  Eerder al werd een deel van de oude GTL8-trams vervangen. Deze 70  nieuwe trams rijden sinds 2015 op de lijnen 2, 9, 11, 15 en 17.  

 

OV NEXT: samen werken aan het OV van de toekomst

Steeds meer mensen komen naar de regio om te wonen, werken en recreëren. Dat betekent dat meer mensen zich gaan verplaatsen. De gemeente Den Haag, HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken daarom samen aan het OV van de toekomst in Den Haag en omliggende gemeenten: toegankelijk voor iedereen, met korte reistijden en vervoer van deur tot deur. De komst van de nieuwe trams draagt hieraan bij.