MRDH investeert in MKB DigiCafé’s

De coronacrisis heeft het belang van een wendbaar MKB blootgelegd. Ondernemers moeten meebewegen met de trends en ontwikkelingen om klaar te staan voor de toekomst. Digitalisering is een van de stappen. Maar hoe pak je dat aan als ondernemer? De MRDH wil vanuit de ‘sterker uit de crisis’ aanpak ondernemers faciliteren in het nemen van stappen naar digitaal ondernemen. Daarom heeft de bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat in de vergadering van 17 maart 2021 besloten een bijdrage toe te kennen aan het project MKB DigiCafé’s.

Gemeente Rotterdam is aanvrager van deze bijdrage vanuit het programma MKB010>>Next, maar de uitvoering van dit project wordt verzorgd door IT Campus Rotterdam in samenwerking met The Hague Security Delta en Dutch Innovation Factory en de digitale werkplaatsen in regio’s Rijnmond en Haaglanden. Aan het woord is Daphne Swart; programmamanager bij IT Campus Rotterdam en verantwoordelijk voor de MKB DigiWerkplaats Rijnmond.

Wat gaan jullie doen in de MKB DigiCafés?

“In de maandelijkse MKB DigiCafés informeren en inspireren we ondernemers in de sectoren retail, zakelijke- en overige dienstverlening, (maak)industrie en transport & logistiek. We informeren hen over veilige digitale oplossingen voor uitdagingen waar ze voor staan. De 15 online bijeenkomsten die we organiseren zijn beschikbaar voor de gehele regio en bieden een directe link naar de digitale werkplaatsen. Een ondernemer kan zo zijn/haar vraag direct bij de digitale werkplaats neerleggen.”

Wat is een digitale werkplaats?

“Een digitale werkplaats is een fysieke én virtuele plaats waar studenten samenwerken aan digitale vraagstukken van MKB ondernemers in de regio. In de metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben we twee werkplaatsen: MKB DigiWerkplaats Rijnmond (in oprichting) en MKB Digiwerkplaats regio Haaglanden.“

Voor wie is een digitale werkplaats bedoeld?

“De digitale werkplaatsen in Nederland – inmiddels 17 – zijn opgezet om MKB ondernemers met 2 tot 49 arbeidsplaatsen te ondersteunen bij digitalisering. Nu veel ondernemers tijdens de coronacrisis keihard zijn geraakt, moeten zij op zoek naar creatieve en nieuwe manieren van ondernemen. In digitalisering liggen mooie kansen voor ondernemers: bedrijfsprocessen kunnen efficiënter ingericht worden, de online ‘presence’ van een ondernemer is belangrijker dan ooit. Online (social) marketing helpt ondernemers bij het aanboren van nieuwe doelgroepen en het binden van klanten.”

Waarom is een digitale werkplaats zo belangrijk?

“Tal van ondernemers zien dat digitalisering kansen biedt, maar weten niet goed hoe zij de eerste of tweede stap moeten zetten. Bovendien zijn het vaak ondernemers die hard meewerken in het bedrijf. Zeker nu. Zij kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken om ook te profiteren van de kansen. De ondernemers kunnen een beroep doen op de digitale werkplaats in hun regio om studenten een op maat gemaakt advies te laten maken met praktische handvatten en prototypes (roadmap). Ook voor de deelnemende onderwijspartners en hun studenten is de digitale werkplaats een verrijking. Studenten werken in teams met diverse opleidingen en niveaus en leren zo nog beter samenwerken. Ze doen praktijkervaring op en kruipen in de rol van adviseur. Bovendien ontwikkelen de studenten een netwerk in het MKB dat heel relevant is bij toetreding tot de arbeidsmarkt.”  

Kan iedere ondernemer hier zomaar terecht?

“We nodigen alle ondernemers met 2-49 arbeidsplaatsen van harte uit contact op te nemen met de digitale werkplaats in hun regio. Afhankelijk van het werkgebied en de match tussen hun vraag en beschikbare competenties in de digitale werkplaats kunnen we ondernemers helpen.”

Wat is er zo bijzonder aan de MKB DigiCafés?

“De MKB DigiCafés is een regionaal initiatief van drie campussen, IT Campus Rotterdam, The Hague Security Delta en Dutch Innovation Factory, samen met MKB DigiWerkplaats Rijnmond en MKB  Digiwerkplaats regio Haaglanden. We bundelen de kennis en het netwerk van de drie campussen en activeren ondernemers om vraagstukken in te dienen bij de digitale werkplaatsen. Door de MKB DigiCafés online te organiseren benutten we de kansen van de coronacrisis: online deelnemen aan een bijeenkomst is gemeengoed geworden. Vanuit je eigen winkel of kantoor kun je zonder reistijd meedoen aan inhoudelijke bijeenkomsten. Bovendien laten we ons goed informeren over de ondernemersvraagstukken in diverse sectoren door specialisten, verenigingen en netwerkpartners. Zo maken we het de ondernemer gemakkelijk om kennis en inspiratie op te doen, passende bij zijn/haar eigen bedrijf, én om direct door te pakken via de digitale werkplaats.”

Waarom is het belangrijk dat de MRDH hieraan heeft bijgedragen?

“De bijdrage van de MRDH is belangrijk voor het succes van deze MKB DigiCafés. We zetten alles op alles om meerwaarde voor de ondernemer te creëren in de online bijeenkomsten. We willen de MKB DigiCafés onder de aandacht brengen bij de MKB’er, via online en offline marketing en persoonlijke benadering vanuit de digitale werkplaatsen. Natuurlijk zijn we ook realistisch. Ondernemen gaat voor. Dus als een MKB’er niet live kan aansluiten, bestaat er altijd nog de mogelijkheid om het MKB DigiCafé online terug te kijken. Alle inhoudelijke cafés nemen we professioneel op zodat inspirerende content nog lang online beschikbaar blijft!”

Wil je nog iets anders kwijt?

“In mei organiseren we al het eerste MKB DigiCafé. Vanaf dan is er elke eerste dinsdag van de maand een MKB DigiCafé. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling én de uitnodigingen ontvangen? Meld je dan nu alvast aan via een email naar info@itcampus.nl o.v.v. aanmelding MKB DigiCafé”

 

3 vragen aan Marissa van Deursen, student in de digitale werkplaats

Wat voor soort opdracht heb je gedaan in de digitale werkplaats?

Tijdens mijn Professional Practice heb ik mij aangemeld om MKB bedrijven te helpen bij vragen over of problemen met digitalisering. Na de aanmelding ging ik een maand werken bij Steendam Herenmode.

Hoe was het om een opdracht te doen in de digitale werkplaats?

Ik vond het een leuke uitdaging. Een uitdaging omdat ik voor alle ICT-zaken werd ingeschakeld. Zowel voor Information Security als het programmeer gedeelte.  Maar vooral het menselijke aspect sprak mij aan. Een probleem verhelpen is zo gedaan, maar het uiteindelijke doel is om oplossingen onderdeel te maken van een bedrijfsproces.

Waarom was dit belangrijk voor jou? Wat heb je ervan geleerd?

Wat ik heel fijn vond aan Steendam Herenmode is dat mijn opdrachtgever heel erg betrokken was en graag mee wilde sparren over nieuwe ideeën. En ik kreeg de ruimte als een probleemstelling niet onmiddellijk oplosbaar was. De gesprekken die we voerden hielpen mij ook bij de keuze voor mijn uiteindelijke studierichting. In het derde jaar moet ik kiezen tussen de menselijke of de technische kant van Information Security Management. Doordat mijn opdrachtgever in het bezit was van een breed netwerk op het gebied van ICT kon hij mij meer inzicht geven over beide studierichtingen. Ik weet nu dat mijn hart ligt bij het menselijk aspect van veilig ICT. De gebruiker staat voor mij voorop.