Comfortabel en aantrekkelijk fietsen tussen woon- en werkgebieden
De Metropolitane Fietsroute Dordrecht-Rotterdam is 1 van de 8 fietsroutes die de MRDH samen met de 21 gemeenten realiseert. Naast de MRDH en de MRDH-gemeenten Rotterdam, Capelle a/d IJssel en Ridderkerk, zijn ook de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Dordrecht betrokken bij de realisatie van deze route.
Afspraken
In 2023 hebben de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Ridderkerk en het waterschap Hollandse Delta afspraken gemaakt met de MRDH over de aanleg van het noordelijke gedeelte van deze route. Voor het zuidelijke gedeelte van de route maken de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Dordrecht afspraken met de provincie Zuid-Holland.
32 kilometer
De route verbindt Dordrecht en Rotterdam (zowel het centrum als Kralingse Zoom), via de tussengelegen woonkernen Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk en Capelle aan den IJssel. De route loopt langs grootschalige nieuwe woningbouwlocaties als de Volgerlanden en Rivium. Ook de Kuip en de nabijgelegen woningbouwlocatie Feyenoord City liggen langs de route. In totaal wordt er 32 kilometer aan fietspaden verbeterd. De MRDH betaalt maximaal 70 procent van de kosten van de verbetering of aanleg van het deel van de route in de Metropoolregio.
De route Dordrecht - Rotterdam
Nieuwe fietsbruggen
De route wordt veiliger en comfortabeler door de aanleg van brede fietspaden, met aandacht voor groen en beleving en waar mogelijk voorrang voor de fiets. Zo wordt er een nieuwe fietsbrug gerealiseerd over de N210, waarvoor het nieuwe woongebied Rivium makkelijker bereikbaar wordt met de fiets vanaf metrostation Kralingse Zoom. Ook zal het fietspad over de Van Brienenoordbrug worden verbreed waardoor deze oversteek over de Nieuwe Maas straks een stuk comfortabeler wordt. Daarnaast wordt er een nieuwe onderdoorgang gerealiseerd onder de Rotterdamseweg in Ridderkerk. In totaal worden de kosten van het deel van de route op MRDH-gebied geraamd op 37,2 miljoen euro (kostenraming 2022 op basis van schetsontwerp). In 2028 moet de route gereed zijn.
De investering van de MRDH voor het gedeelte Rotterdam-Ridderkerk is onder voorbehoud van besluit in het algemeen bestuur van september 2023.