Jasper Vermeer is marketing manager en woordvoerder van EBS
‘Mijd bus en trein op Koningsdag’ en ‘Reis alleen met het OV als het echt niet anders kan’, zo maar twee krantenkoppen waar je in februari nog van zou gruwelen als marketeer in het OV. Normaal verleiden we mensen juist graag. Maar nu niet. Forensen roepen we op thuis te werken, Senioren om überhaupt thuis te blijven en tegen de recreatieve reiziger zeggen we: 'het OV is even geen uitje'. Met het gewenste (of in elk geval beoogde) effect: 85% minder reizigers. Genoeg reden dus om als marketeer verdrietig of gefrustreerd te raken, maar daar heb ik geen tijd voor.
We communiceren ons al maanden een slag in de rondte. Om te beginnen communiceren we veel intern over de ontwikkelingen en maatregelen. Zeker als in de eerste weken van de crisis nog veel onduidelijk is en de persconferenties van het kabinet elkaar snel opvolgen. Onze chauffeurs kunnen natuurlijk niet thuiswerken en dat levert veel vragen op. Kan ik nog wel veilig mijn werk doen? Moet ik haltes overslaan als het te druk wordt in de bus? Vanuit de directie versturen we meerdere keren per week Corona-updates. Inmiddels staat de teller op 41. Ook deelt onze CEO Wim Kurver zijn eigen ervaringen (hij rijdt af en toe zelf een paar ritten als chauffeur) in een vlog. Mooi ook is de betrokkenheid die spreekt uit het hart-onder-de-riem-filmpje van MRDH-bestuurders Marc Rosier en Igor Bal voor OV-personeel.
Binnen de regio stemmen we veel af met MRDH, RET en HTM. We proberen reizigers zoveel mogelijk dezelfde duidelijkheid te bieden over aanpassingen in de dienstregeling en maatregelen, zoals het achter instappen. Voor de communicatie naar reizigers is de afstemming binnen de branchevereniging OV-NL ook erg belangrijk. Met als resultaat een doorgaans eenduidige boodschap voor alle reizigers binnen het gehele OV. En het bereik in landelijke en regionale media is dezer dagen fenomenaal. Wij houden als EBS onze eigen media steeds up to date en vullen de ‘Q&A’ van onze klantenservice bij elke nieuwe maatregel aan. En dat is af en toe best lastig. Op 14 mei bijvoorbeeld, wordt het verplichte mondkapje bekend gemaakt. Reizigers stellen dan de vraag vanaf welke leeftijd dat geldt, maar dat horen ook wij pas op 19 mei.
Ik wil niets liever dan reizigers weer verleiden de bus te pakken. Wanneer kan dat weer? En wie laat zich nog verleiden? In hoeverre is thuiswerken omarmt als alternatief? Wanneer landen er weer mensen op Rotterdam The Hague Airport om onze lijn 37 naar Delft en Den Haag te vullen? Hoe krijgen we ouderen weer achter de geraniums vandaan voor een bustochtje naar Brielle? Veel is nog onzeker, maar duidelijk is dat zich voor marketing- en communicatiespecialisten volop nieuwe uitdagingen aandienen. Die uitdagingen gaan we bij EBS, met MRDH en onze partners in de regio, graag aan!