
Wieger Savenije
Lid denktank
In een bloeiende metropoolregio moet het faciliteren van stedelijke interactie en de bijbehorende stedelijke mobiliteit de grootste prioriteit hebben. Interactie en een aantrekkelijke, goed functionerende openbare ruimte zijn het kapitaal van de stad. Lopen, fietsen en deelmobiliteitsdiensten zijn de bijbehorende ‘eerste vervoerswijze’. Compact, fijnmazig en aantrekkelijk zijn de bijbehorende eisen. Dit maakt dat er steeds minder plek is voor de auto. Dat zie je terug in lagere maximumsnelheden, de komst van fiets- en leefstraten en hogere parkeertarieven. En dát maakt de stad nog weer aantrekkelijker om in te wonen of te verblijven. Het verduurzamen van de mobiliteit en specifiek het verminderen en veranderen van de automobiliteit: de mobiliteitstransitie, jaagt deze lopende ontwikkeling alleen maar aan.
De mobiliteitstransitie biedt ook de mogelijkheid de MRDH ruimtelijk economisch te versterken. Het stedelijk gebied kan groeien en ‘meer stad worden’ terwijl het autoverkeer constant is of zelfs afneemt. Dit opent vele mogelijkheden. Aantrekkelijke inrichting, stedelijke transformaties, minder barrièrewerking, stadsstraten teruggeven aan langzaam verkeer; het wordt allemaal mogelijk door naar stadswegen te kijken met de blik dat de automobiliteit nu maximaal is en de toekomst eerder een afname dan een nieuwe toename zal laten zien. Ik vind het erg inspirerend om vanuit mijn professionele kennis een bijdrage te leveren aan een mooier en duurzamere MRDH.