
Arjen Kapteijns
Wethouder Den Haag
"Het tegengaan van klimaatverandering is een van de grootste opgaven voor Den Haag en voor de wereld om ons heen. We nemen verantwoordelijkheid voor een gezonde en groene stad waarin het fijn wonen is voor huidige en toekomstige inwoners. Als stad is het onze ambitie om in 2030 volledig klimaatneutraal en klimaatadaptief te zijn. Op het gebied van mobiliteit is het ons doel om al het verkeer emissievrij te krijgen dit doen we door in te zetten op verminderen, veranderen en verschonen. Het verminderen van verkeersbewegingen door onder andere thuiswerken, logistieke stromen bundelen, en deelauto’s. Veranderen door lagere rijsnelheden, reizen buiten de spits, en mensen te motiveren gebruik te maken van het openbaar vervoer (OV). Tenslotte verschonen door de transitie naar zero emissie voertuigen."
Haags Klimaatakkoord
"De gemeente heeft in samenwerking met bewoners en bedrijven het Haags Klimaatakkoord getekend. Dit akkoord brengt alle partijen bij elkaar die ontdekken wat ze voor elkaar kunnen betekenen en hoe ze samen kunnen werken aan oplossingen voor de stad. Hier zijn onder andere afspraken gemaakt over een laadplein voor elektrische auto’s, verduurzaming van woon-werkverkeer, en het stimuleren van fietsen."
Elektrische HTM-bussen
Sinds juni 2024 worden de eerste elektrische eCitaro-bussen gebruikt om buschauffeurs op te leiden. Dit najaar verwachten we de eerste 12-meter eCitaro fasegewijs in de dienstregeling op te nemen, gevolgd door de 18-meter bussen aan het einde van dit jaar. Wethouder Arjen Kapteijns (Energietransitie, Mobiliteit & Grondstoffen) van de gemeente Den Haag is erg blij dat ‘’HTM met deze nieuwe bussen een stevige bijdrage levert aan de transitie naar een duurzaam en leefbaar Den Haag’’. De verwachting is dat HTM over ongeveer een jaar de eerste stadsvervoerder is die volledig emissievrij openbaar vervoer aanbiedt.
Deelmobiliteit
"Deelmobiliteit is de toekomst. In 2030 willen we dat er in elke straat deelvervoer aanwezig is. We moeten af van het idee dat een deelauto je vrijheid inperkt. Deelvervoer beperkt juist kosten, geeft je de vrijheid per dag te kiezen waar je gebruik van wilt maken, en levert parkeerplaatsen / ruimte op. Daarnaast is het simpelweg noodzakelijk. De hoeveelheid auto’s kan niet meegroeien met het inwoneraantal van de stad, dit gaat ten koste van de bereikbaarheid en leefbaarheid. Als gemeente doen we ons best om deelmobiliteit zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor iedereen in onze stad. Toegang hebben tot is het nieuwe bezit", aldus Kapteijns.