![Martina Huijsmans portretfoto](/sites/default/files/styles/photo_round_small/public/images/martina-huijsmans-02.jpg?h=deeadf04&itok=udi4UBLb)
Martina Huijsmans
Wethouder Delft
"In Delft staat een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving voorop. Met naast ruimte voor wonen en werken, ruimte voor groen, frisse lucht, wandelen, fietsen en ontmoeten. Tegelijk is Delft een compacte stad waar ruimte schaars is. En waar het aantal inwoners groeit.
Deze groei zorgt voor extra druk op de beschikbare ruimte en leefkwaliteit in de stad. Dat betekent dat we nog slimmer moeten omgaan met de ruimte die we hebben. En scherpe keuzes moeten maken in wat bijdraagt aan de leefbaarheid van de stad."
Integrale blik
"Dat vraagt ook een andere manier van kijken naar gebiedsontwikkeling. In Delft hanteren we een integrale benadering van de ruimtelijke ontwikkeling, gericht op het creëren van een prettige leefomgeving. Waarin we functies in de openbare ruimte slim combineren en stapelen, met oog voor hoe mensen een gebied willen gebruiken. Dat betekent dat we ook anders naar mobiliteit kijken. Daarbij gaat het allang niet meer alleen om verplaatsing van A naar B, maar ook over de kwaliteit van de openbare ruimte. Duurzame mobiliteit is cruciaal voor een leefbare, gezonde en goed bereikbare stad. We kiezen voor ruimte voor voetgangers en fietsers. En voor schone, stille en energiezuinige mobiliteit die minder ruimte inneemt. In nieuwe buurten krijgt de auto al een kleinere rol. Met een lagere parkeernorm spelen we weer ruimte vrij voor groen en spelen. Ook in bestaande wijken krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte, met fietsstraten en 30-kilometerzones."
Emissievrij
"In Delft hebben we afgesproken dat de binnenstad in 2030 emissievrij is. Vanaf januari 2025 starten we met de nul-emissie zones. De afgelopen jaren spraken we al veel met ondernemers en partners in de stad over de veranderende stadslogistiek. We zien nu steeds meer bedrijven werken aan alternatieve oplossingen, met een toenemende bewustwording voor de leefbaarheid van de stad. Om die verkeersbewegingen echt anders in te kunnen richten, zijn goede, duurzame alternatieven cruciaal. Als gemeente willen we die alternatieven faciliteren én aanjagen. Dat kan soms al met kleine oplossingen, zoals pakketstations en fietskoeriers. Maar ook met grote innovaties, zoals in de pilot Schieoevers Elektrisch. Hier wordt onderzocht hoe straks aan de totale laadvraag in het gebied kan worden voldaan. Kennis die we - met de toenemende vraag naar elektrisch vermogen –ook breder kunnen inzetten."
Sterk verbonden netwerk
"In Delft stimuleren we zoveel mogelijk actieve mobiliteit als alternatief voor de auto. Dat lukt alleen door die keuze zo aantrekkelijk en gemakkelijk mogelijk te maken. Met een sterk fietsnetwerk, goede fietsvoorzieningen en goede aansluitingen op openbaar vervoer. Daarom verbeteren we bestaande fietsnetwerken en realiseren we nieuwe verbindingen waar deze nog missen. Bijvoorbeeld met de Gelatinebrug, een nieuwe fietsverbinding over het water die straks de grote fietsstromen van- en naar TU-gebied in Delft beter verspreid. Ook investeren we samen met onze buurgemeenten in een sterk regionaal fietsnetwerk, met metropolitane fietsroutes naar Rotterdam en Westland."
"Die inspanningen om fietsen aantrekkelijker te maken werpen hun vruchten af; het fietsgebruik in Delft blijft toenemen. De afgelopen tien jaar kwamen er al drie grote fietsenstallingen bij station Delft bij. Tegelijk stelt die groei ons ook voor nieuwe uitdagingen. We onderzoeken op dit moment bijvoorbeeld hoe we ook in de toekomst de groeiende vraag naar stallingsplekken kunnen opvangen."
Perspectief
Het laat zien dat je als stad – maar ook zeker in de regio – steeds moet blijven monitoren, vooruitkijken, bijsturen en verbeteren. Het is ontzettend waardevol om dat samen met andere gemeenten binnen de MRDH te kunnen doen. Zo werken we gezamenlijk en vanuit een breder perspectief aan een leefbare en toekomstbestendige regio.