Pakketkluis bij bushalte bespaart km's en CO2-uitstoot

Project

Praktijkvoorbeelden uit de regio

De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken samen aan een duurzame regio met schoon, stil en energiezuinig vervoer. Het terugbrengen van de CO₂-uitstoot door het verkeer met 30% in 2025 is de ambitie. Deze voorbeelden uit de regio dragen hier aan bij.

Man stapt in bij een deelauto die staat bij de deelmobiliteitshub van Schiedam

Deelmobiliteit in Schiedam

Mobiliteit draait om keuzes. Neem ik de auto voor dat korte ritje, of pak ik de fiets? Is een tweede auto nodig, of is af en toe een deelauto een oplossing? 
Om inwoners te helpen met die keuzes - en zo de verkeersdruk te verminderen - is Schiedam gestart met de Bewonersaanpak Mobiliteit in Schiedam. Lees het hele artikel

Pakketkluizen bij bushaltes

De provincie Zuid-Holland en de MRDH zijn een proef gestart met het plaatsen van pakketkluizen bij bushaltes. Ook is een onderzoek gedaan naar welke ov-haltes hiervoor nog meer in aanmerking zouden komen. Pakketbezorgers maken zo minder km's door de woonwijken, zorgen voor minder CO2-uitstoot en de ontvanger heeft meer vrijheid bij het ophalen van pakketten. Lees het artikel over pakketkluizen

 

Logistiek makelaar

De logistiek makelaar Michel Oldenburg werkt vanuit Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. Hij gaat op uitnodiging bij gemeenten en bedrijven langs als zij hun logistieke bewegingen efficiënter willen maken of als ze het aantal vervuilende busjes en vrachtwagens dat door de gemeente rijdt, willen verminderen. De Verkeersonderneming biedt logistiek makelaars voor de regio Rotterdam 

Een vrachtwagenkonvooi rijdt dicht achter elkaar en krijgen allen langer groen licht

Connected Transport

Een betere doorstroming én vrachtwagens die zuiniger en schoner rijden. Dat is het resultaat van de Connected Transport Corridors, een landelijk samenwerkingsverband met routes in Zuid-Nederland, Amsterdam, Zeeland en Zuid-Holland. De Corridor in de Zuid-Holland ging onlangs van start: virtueel gekoppelde vrachtwagens krijgen voorrang bij verkeerslichten. De wagens worden namelijk gezien als konvooi. Overheden én vervoerders zijn enthousiast. Inmiddels doen al vele tientallen vrachtwagens mee met Connected Transport Corridor, en dat aantal zal de komende periode alleen maar groeien. Lees het artikel over Connected Transport

Geparkeerde auto's bij een parkeerplaats met laadpalen voor elektrische auto's

Laadpalen elektrische auto's

Elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig. Ze dragen dus bij aan een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving. Maar wie zo'n auto koopt, wil natuurlijk niet te ver lopen voor een laadpaal. Wie een laadpaal op zijn eigen grond wil, moet die zelf regelen. Dat geldt dus ook voor eigenaren van bijvoorbeeld een appartementencomplex met bijhorende parkeerplaatsen. Maar als het gaat om de openbare ruimte, dan is de gemeente aan zet. Gezamenlijk is in de regio een aanbesteding in de markt gezet waar 19 gemeenten aan meedoen.  Lees het artikel over laadpalen

Emissieloos busvervoer

De 21 gemeenten hebben de eis voor emissieloze bussen opgenomen in de aanbesteding voor het busvervoer in de regio. In 2019 heeft EBS de concessie voor Haaglanden Streek gewonnen en rijden zij in Delft en Zoetermeer met elektrische bussen. Eind 2019 is in de metropoolregio ca. 15% van het openbaar busvervoer vrij van CO2-uitstoot.