Verbeteren bereikbaarheid van de regio

De Hoekse Lijn rijdt! De Metropoolregio Rotterdam Den Haag werkt hard aan de verbetering van de bereikbaarheid van de regio. De Hoekse Lijn speelt daarin een grote rol.

Het bestaande treintracé tussen Schiedam en Hoek van Holland werd de afgelopen jaren omgebouwd van spoorlijn tot metrolijn die aansluit op het regionale metronet. De Hoekse lijn is een uitbreiding van metrolijn B die begint in de Rotterdamse wijk Nesselande aan de Zevenhuizerplas. Hiermee ontstaat een rechtstreekse verbinding tussen Hoek van Holland, Maassluis, Vlaardingen en Schiedam met het hart van Rotterdam.  Langs de lijn zijn alle stations volledig gemoderniseerd. Maassluis heeft zelfs een nieuw station gekregen: Steendijkpolder. De verwachting is dat de frequentieverhoging, de nieuwe stations en de verbinding met het metronet gaan zorgen voor een substantiële reizigersgroei.   

Hieronder vijf feiten en cijfers over de Hoekse Lijn.

#1 Meer mensen = meer vervoer

In de komende decennia groeit de bevolking in de Metropoolregio naar schatting met 400.000 mensen. Dat betekent dat er meer woningen bijgebouwd moeten worden: naar schatting ca. 240.000 woningen. De groei van onze regio zorgt ervoor dat steeds meer mensen gebruik maken van het openbaar vervoer om naar hun werk te reizen, maar bijvoorbeeld ook om te recreëren. Om te voorkomen dat het ov-net in onze regio in vastloopt, investeert de MRDH de komende jaren fors in betere en nieuwe verbindingen. De Hoekse Lijn is daar een mooi voorbeeld van. Vervoerder RET verwacht dat de Hoekse Lijn door een combinatie van het rijden met hogere frequenties, de aansluiting op het RET-metronetwerk en nieuwe stations ervoor zal zorgen dat er binnen enkele jaren 40 procent meer reizigers op dit traject rijden dan voorheen toen NS de lijn exploiteerde.

 

tekening toekomstberstendig openbaarverover

In de eerste weken dat de lijn in gebruik werd genomen, telde de RET dagelijks gemiddeld 24.000 in- en uitstappers.

#2 Economische bedrijvigheid in de lift

De Hoekse Lijn creëert extra economische bedrijvigheid in de regio. De nieuwe verbinding verkort de reistijd van woon- werkverkeer en maakt winkelgebieden, horeca en andere ondernemingen in Vlaardingen, Maasluis, Schiedam en Hoek van Holland eenvoudiger bereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de Vue bioscoop of poppodium de Kroepoekfabriek in Vlaardingen. Maar ook het oude Unilever- terrein dat in de komende jaren zal worden herontwikkeld tot een plek om te wonen en werken, zal profiteren van de verbeterde bereikbaarheid.

Een ander mooi voorbeeld is het historisch stadscentrum van Maassluis. Tot voor kort was dit met het openbaar vervoer lastig bereikbaar. Ondernemers in Maassluis juichen de komst van de Hoekse Lijn daarom van harte toe, vertelt Ric Meeuwisse, bestuurder van winkeliersvereniging Stadshart Maassluis. ‘We verwachten dat de Hoekse Lijn extra omzet gaat opleveren voor ondernemers in Maassluis. Dat geldt met name voor de horeca rondom het schitterende marktplein. In Maassluis worden diverse evenementen georganiseerd die nu door inwoners van de regio makkelijker bezocht kunnen worden. Denk aan de Voorjaarsfair, het Varend Corso met het Meezing Spektakel, Furieade en de Kerstmarkt.’ Het Stadshart van Maassluis zal in samenwerking met Ervaar Maassluis de metro in haar marketing, intensiever gaan gebruiken.

Meeuwisse is in Maasluis eigenaar van Juwelier Luyendijk. ‘Ik verwacht meer klanten uit omliggende steden. Tot 2017 had ik nog best wat klanten uit Hoek van Holland en Vlaardingen. Dat werd sinds 2017 minder toen er alleen nog bussen reden. Ik hoop dat dit met de komst van de Hoekse Lijn weer aantrekt. Voor mensen zonder auto is het nu een stuk aantrekkelijker om Maassluis te bezoeken.’

 

tekening Versterken Economie

#3 Beter bereikbare zorg

De Hoekse Lijn maakt de zorg binnen de regio beter bereikbaar. Patiënten van het Franciscus Vlietland in Schiedam stappen nu voor de deur van het ziekenhuis uit op metrostation Schiedam Nieuwland. ‘Wij zijn erg blij dat de Hoekse lijn rijdt. Wij willen als ziekenhuis goed bereikbaar zijn voor zowel onze patiënten, hun bezoekers en natuurlijk ook onze medewerkers. Wij bieden zorg aan veel mensen in de regio Rijnmond. De verbinding tussen Rotterdam en Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland is ook van groot belang omdat wij bepaalde specialistische zorg geconcentreerd hebben op één van de twee ziekenhuislocaties,’ zegt bestuurder van Franciscus Gasthuis & Vlietland Mark Janssen. Ook de patiënten reageren positief op de nieuwe verbinding. ‘De reacties die wij hebben vernomen laten zien dat er sprake is van opluchting. Er is lang naar uitgekeken en af en toe moesten teleurstellingen verwerkt worden als de opening werd uitgesteld. 

beter bereikbare zorg

Ook over de toegankelijkheid voor mensen die minder goed ter been zijn hebben we al positieve reacties gehoord,’ aldus Janssen.

#4 Kiezen voor duurzaam vervoer

De metro is niet alleen een erg snel vervoersmiddel voor korte reisafstanden, met de metro reizen zorgt er ook voor dat we het milieu minder belasten. Door de (benzine)auto te laten staan en te kiezen voor de metro stoot je gemiddeld drie keer minder CO2 uit per reiskilometer, zo blijkt uit berekeningen van Milieu Centraal. Daar komt nog bij dat je buiten de spits en in de weekenden je fiets mag meenemen in de metro. Zo wordt het wel heel eenvoudig om de metropoolregio op een duurzame manier te verkennen. Stap je uit bij Hoek van Holland? Dan kan je bijvoorbeeld een heerlijke fietstocht maken door de duinen.

kiezen voor duurzaam vervoer

Stap je uit bij Hoek van Holland? Dan kan je bijvoorbeeld een heerlijke fietstocht maken door de duinen.

#5 Van stad tot strand in 2022

Al in 1893 was er sprake van een treinverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland. De trein was een fantastisch vervoersmiddel om tijdens warme dagen een bezoek te brengen aan het stand. De spoorlijn is vanaf 2017 omgebouwd tot de metroverbinding Hoekse Lijn. Op dit moment eindigt de lijn nog in ‘Hoek van Holland Haven’. Maar het plan is om de lijn nog 1 kilometer door te trekken naar het strand. Naar verwachting is dit klaar in het badseizoen van 2022. Zo reis je met mooi weer in mum van tijd van hartje stad naar het strand.

 

van stad tot strand

MRDH subsidieert 90% van het project. Het Rijk draagt de rest bij. Als opdrachtgever draagt de MRDH ook zorg over de exploitatie en het beheer en onderhoud van de infrastructuur voor de nieuwe metrolijn. De gemeente Rotterdam voert het projectmanagement uit. De RET is de exploitant en beheerder. De gemeenten Maassluis, Schiedam en Vlaardingen en Rotterdam (Hoek van Holland) zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de omgeving van de haltes, zoals aanvoerwegen, fietspaden en -stallingen en parkeerplaatsen. De MRDH is verantwoordelijk voor de modernisering van de stations.