Digitalisering MKB

Digitaal ondernemen is de toekomst  

Afwachten of stilzitten is geen optie. Dat doet de concurrentie ook niet. Echter voor veel ondernemers is het lastig om die stap te maken naar een webshop of het digitaal bijhouden van de voorraad. Waar moet je beginnen en hoe pak je het aan? Laat staan dat je weet hoe je met gebruik van digitale data meer weet over het koopgedrag van klanten en daarop in kunt spelen. 

Werkgelegenheid, levendige winkelstraten en lokale betrokkenheid

Behoud van een krachtig MKB is van belang voor de regio, niet alleen vanwege het grote aandeel in de werkgelegenheid, maar ook vanwege de lokale betrokkenheid en de bijdrage die het MKB levert aan bijvoorbeeld levendige winkelstraten. Dit draagt bij aan een prettig woonklimaat voor alle mensen die wonen in onze regio. Een goede reden voor de MRDH om hierin te investeren. 

Verbinden bedrijfsleven, overheden en onderwijs

Digitalisering biedt kansen voor het MKB. Door data te verzamelen en te analyseren kan een leverancier bijvoorbeeld precies zien wanneer klanten bepaalde producten nodig hebben en hier met zijn voorraad op inspelen.  Samen met gemeenten helpt MRDH MKB-bedrijven de stap te maken naar digitalisering. Door te investeren in projecten en verbinding te leggen tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheden. Hiermee creëren we een ecosysteem, waarin ondernemers de mogelijkheid krijgen om versneld digitaal te gaan ondernemen. En waar studenten en docenten praktijkervaring kunnen opdoen.  

Projecten

De ondersteuning die ondernemers konden krijgen bestond uit kennis delen, inspireren en activitatie met daarnaast begeleiding. Eerdere projecten waaraan MRDH heeft gewerkt of bijgedragen vanuit Digitalisering MKB:

  • MKB Digicafés
    (online) Bijeenkomsten voor ondernemers die hun volgende online of digitale stap willen nemen en zo leren hoe. In de eerste fase zijn deze bijeenkomsten online gehouden. Maar nu gaan de Digicafés ook on tour en zijn op locatie te boeken.  Zie voor meer informatie de website van Digiwerkplaats Rijnmond.
  • Voucherregeling
    Bij de gemeenten Den Haag, Schiedam, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer in samenwerking met provincie Zuid-Holland is een voucherregeling uitgevoerd. Ondernemers konden deze vouchers aanvragen om digitaliseringsvraagstukken op te lossen. Bijvoorbeeld: databeheer of cyberweerbaarheid. 
  • Innoveren met data in het MKB
    Het hanteren van data voor bijvoorbeeld voorraadbeheer, het inspelen op consumententrends of productontwikkelingen zorgt voor efficiëntere processen of meer gerichte marketing.
    Studenten van de Haagse Hogeschool en de Dutch Innovation Factory Zoetermeer ondersteunen mkb’ers bij het inzetten van data in hun bedrijfsvoering. Zo krijgen zij praktijkervaring en kan het mkb op een laagdrempelige manier aan de slag met data.