Digitalisering MKB

Digitaal ondernemen is de toekomst  

Afwachten of stilzitten is geen optie. Dat doet de concurrentie ook niet. Echter voor veel ondernemers is het lastig om die stap te maken naar een webshop of het digitaal bijhouden van je voorraad. Waar moet je beginnen en hoe pak je het aan? Laat staan dat je weet hoe je met gebruik van digitale data meer weet over het koopgedrag van klanten en daarop in kunt spelen. 

Werkgelegenheid, levendige winkelstraten en lokale betrokkenheid

Behoud van een krachtig MKB is van belang voor de regio, niet alleen vanwege het grote aandeel in de werkgelegenheid, maar ook vanwege de lokale betrokkenheid en de bijdrage die het MKB levert aan bijvoorbeeld levendige winkelstraten. Dit draagt bij aan een prettig woonklimaat voor alle mensen die wonen in onze regio. Een goede reden voor de MRDH om hierin te investeren. 

Verbinden bedrijfsleven, overheden en onderwijs

Samen met gemeenten helpt MRDH  MKB-bedrijven de stap te maken naar digitalisering. Door te investeren in projecten en verbinding te leggen tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheden. Hiermee creëren we een ecosysteem, waarin ondernemers de mogelijkheid krijgen om versneld digitaal te gaan ondernemen. En waar studenten en docenten praktijkervaring kunnen opdoen. 

Sterker uit de crisis

De coronapandemie zorgde er voor dat het hebben van een webshop voor fysieke winkels belangrijk was. Helemaal toen niet-essentiële winkels dicht moesten. Maar ook na de coronacrisis kan het hebben van een online winkel voordelen opleveren. MRDH heeft daarom dit als één van de thema's aangewezen die via Sterker uit de crisis ondersteuning hebben gekregen. Om zo deze sector te helpen bij de digitaliseringsslag. 

Projecten

De ondersteuning die ondernemers konden krijgen bestond uit kennis delen, inspireren en activitatie met daarnaast begeleiding.   Projecten die zijn opgestart vanuit Digitalisering MKB:

  • MKB Digicafés: (online) Bijeenkomsten voor ondernemers die hun volgende online of digitale stap willen nemen en zo leren hoe.
  • Voucherregeling bij de gemeenten Den Haag, Schiedam, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer in samenwerking met provincie Zuid-Holland: ondernemers kunnen deze vouchers aanvragen om digitaliseringsvraagstukken op te lossen. Bijvoorbeeld: databeheer of cyberweerbaarheid.
  • Innoveren met data in het MKB:  Het hanteren van data voor bijvoorbeeld voorraadbeheer, het inspelen op consumententrends of productontwikkelingen zorgt voor efficiëntere processen of meer gerichte marketing.
    Studenten van de Haagse Hogeschool en de Dutch Innovation Factory Zoetermeer gaan mkb’ers ondersteunen bij het inzetten van data in hun bedrijfsvoering. Zo krijgen zij praktijkervaring en kan het mkb op een laagdrempelige manier aan de slag met data. 
  • Hypelab: Hypelab is een vorm van living lab en kwam voort uit het landelijke project Futureproof Retail. In deze labs kunnen ondernemers spelenderwijs ontdekken welke innovaties waarde kunnen creëren voor hun eigen winkels. Ondernemers testen de technologieën en inrichting samen met medewerkers, studenten en klanten in hun eigen winkel. Zo ervaren zij hoe het is om in een ‘winkel van de toekomst’ te werken en welke skills zij daarvoor nodig hebben. De gemeenten Den Haag, Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg zijn hiermee in 2021 aan de slag gegaan. Zelf aan de slag hiermee? Bekijk de handleiding