Wat je moet weten over de Hoekse Lijn: 5x feiten en cijfers

Naar overzicht
4 november 2019
Wat je moet weten over de Hoekse Lijn: 5x feiten en cijfers

De Hoekse Lijn rijdt! De nieuwe verbinding betekent een flinke boost voor de bereikbaarheid en de economie in de regio. Door de nieuwe metrolijn ontstaat er een rechtstreekse verbinding tussen Hoek van Holland, de tussenliggende gemeenten Maassluis, Vlaardingen,Schiedam en het hart van Rotterdam. Maar waarom moest de nieuwe metroverbinding er eigenlijk komen? In de komende twee weken delen we op deze pagina 5x feiten en cijfers over de Hoekse Lijn.

#3 Beter bereikbare zorg

De Hoekse Lijn maakt de zorg binnen de regio beter bereikbaar. Patiënten van het Franciscus Vlietland in Schiedam stappen nu voor de deur van het ziekenhuis uit op metrostation Schiedam Nieuwland. ‘Wij zijn erg blij dat de Hoekse lijn rijdt. Wij willen als ziekenhuis goed bereikbaar zijn voor zowel onze patiënten, hun bezoekers en natuurlijk ook onze medewerkers. Wij bieden zorg aan veel mensen in de regio Rijnmond. De verbinding tussen Rotterdam en Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland is ook van groot belang omdat wij bepaalde specialistische zorg geconcentreerd hebben op één van de twee ziekenhuislocaties,’ zegt bestuurder van Franciscus Gasthuis & Vlietland Mark Janssen. Ook de patiënten reageren positief op de nieuwe verbinding. ‘De reacties die wij hebben vernomen laten zien dat er sprake is van opluchting. Er is lang naar uitgekeken en af en toe moesten teleurstellingen verwerkt worden als de opening werd uitgesteld. Ook over de toegankelijkheid voor mensen die minder goed ter been zijn hebben we al positieve reacties gehoord,’ aldus Janssen.

#2 Economische bedrijvigheid in de lift

De Hoekse Lijn creëert extra economische bedrijvigheid in de regio. De nieuwe verbinding verkort de reistijd van woon- werkverkeer en maakt winkelgebieden, horeca en andere ondernemingen in Vlaardingen, Maasluis, Schiedam en Hoek van Holland eenvoudiger bereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de Vue bioscoop of poppodium de Kroepoekfabriek in Vlaardingen. Maar ook het oude Unilever- terrein dat in de komende jaren zal worden herontwikkeld tot een plek om te wonen en werken, zal profiteren van de verbeterde bereikbaarheid.

Een ander mooi voorbeeld is het historisch stadscentrum van Maassluis. Tot voor kort was dit met het openbaar vervoer lastig bereikbaar. Ondernemers in Maassluis juichen de komst van de Hoekse Lijn daarom van harte toe, vertelt Ric Meeuwisse, bestuurder van winkeliersvereniging Stadshart Maassluis. ‘We verwachten dat de Hoekse Lijn extra omzet gaat opleveren voor ondernemers in Maassluis. Dat geldt met name voor de horeca rondom het schitterende marktplein. In Maassluis worden diverse evenementen georganiseerd die nu door inwoners van de regio makkelijker bezocht kunnen worden. Denk aan de Voorjaarsfair, het Varend Corso met het Meezing Spektakel, Furieade en de Kerstmarkt.’ Het Stadshart van Maassluis zal in samenwerking met Ervaar Maassluis de metro in haar marketing, intensiever gaan gebruiken.

Meeuwisse is in Maasluis eigenaar van Juwelier Luyendijk. ‘Ik verwacht meer klanten uit omliggende steden. Tot 2017 had ik nog best wat klanten uit Hoek van Holland en Vlaardingen. Dat werd sinds 2017 minder toen er alleen nog bussen reden. Ik hoop dat dit met de komst van de Hoekse Lijn weer aantrekt. Voor mensen zonder auto is het nu een stuk aantrekkelijker om Maassluis te bezoeken.’

#1 Meer mensen = meer vervoer

In de komende decennia groeit de bevolking in de Metropoolregio naar schatting met 400.000 mensen. Dat betekent dat er meer woningen bijgebouwd moeten worden: naar schatting ca. 240.000 woningen. De groei van onze regio zorgt ervoor dat steeds meer mensen gebruik maken van het openbaar vervoer om naar hun werk te reizen, maar bijvoorbeeld ook om te recreëren. Om te voorkomen dat het ov-net in onze regio in vastloopt, investeert de MRDH de komende jaren fors in betere en nieuwe verbindingen. De Hoekse Lijn is daar een mooi voorbeeld van. Vervoerder RET verwacht dat de Hoekse Lijn door een combinatie van het rijden met hogere frequenties, de aansluiting op het RET-metronetwerk en nieuwe stations ervoor zal zorgen dat er binnen enkele jaren 40 procent meer reizigers op dit traject rijden dan voorheen toen NS de lijn exploiteerde. In de eerste weken dat de lijn in gebruik werd genomen, telde de RET dagelijks gemiddeld 24.000 in- en uitstappers.