Reizigers geven openbaar vervoer Metropoolregio een 7,8

Naar overzicht
11 april 2019

Reizigers die met de bus, tram, metro en RandstadRail reizen in de metropoolregio Rotterdam Den Haag waarderen het openbaar vervoer in 2018 met het rapportcijfer 7,8. Landelijk geven reizigers gemiddeld een 7,7. Hiermee is de MRDH de op een na beste OV-autoriteit van Nederland.

Igor Bal, portefeuillehouder OV-concessiemanagement van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag: ” Al jaren geven reizigers het openbaar vervoer in onze regio een hoger cijfer dan het landelijk gemiddelde. Daar zijn wij trots op. Namens de gemeenten in de metropoolregio feliciteer ik HTM, RET en Connexxion met de prachtige cijfers. Samen staan we voor de uitdaging om ook in de toekomst, met de verwachte groeiende reizigersaantallen,  mooie scores te behalen.“

Resultaten

Opvallend is de ontwikkeling van het stadsvervoer in Den Haag, verzorgd door HTM. Reizigers waarderen zowel de stadsbus als de stadstram met een 7,9. De bus staat nu landelijk op plaats 4. De tram stijgt al vijf jaar op rij: van een 7,1 in 2013 naar een 7,9 in 2018. De inzet van nieuwe trams heeft bijgedragen aan deze mooie score. Daarnaast laat de RandstadRail tussen Den Haag en Zoetermeer een stijging zien van 0,3 punten naar een 7,8.

Ook de Rotterdamse tram blijft met een score van een 7,9 hoog gewaardeerd. De RET scoort met de bus en de metro (inclusief RandstadRail) een 7,7.

Op Voorne-Putten geven reizigers de bussen van Connexxion een 7,8. Dit is een stijging van 0,2 punten en het cijfer komt daarmee boven het landelijk gemiddelde van een 7,7.

Rapportcijfers

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse onderzoek naar de klanttevredenheid van reizigers in het openbaar vervoer in Nederland. Het onderzoek is nu voor de achttiende keer gehouden. Gedurende het jaar 2018 hebben onderzoekers aan reizigers gevraagd om een schriftelijke enquête in te vullen en rapportcijfers te geven aan verschillende aspecten van hun rit of vaart. Denk daarbij aan: kans op zitplaats, gemak van instappen, klantvriendelijkheid personeel, geluid in het voertuig, prijs, stiptheid, informatie bij de halte, etc. Dit heeft geresulteerd in 113.909  bruikbare enquêteformulieren, die tijdens 7.689 ritten en vaarten zijn opgehaald; een recordaantal in de geschiedenis van de OV-Klantenbarometer. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

Downloads

OV-Klantenbarometer 2018 – factsheets Metropoolregio Rotterdam Den Haag
OV-Klantenbarometer 2018 - landelijk rapport