PON wint MaaS-pilot Rotterdam Den Haag en airport

Naar overzicht
27 november 2019

In deze Mobility as a Service-pilot is het doel om met één app alle vervoermiddelen in de regio te kunnen plannen, boeken, betalen en reizen. Een consortium, uit de raamovereenkomst van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onder leiding van Mobility Services & Retail (PON) gaat hiermee in de regio Rotterdam Den Haag aan de slag. De bereikbaarheid van Rotterdam The Hague Airport is daarbij cruciaal. Zij werken samen met partijen als de REISinformatiegroep, Tranzer en Shuttel. De verwachting is dat de reiziger vanaf medio 2020 kennis kan maken met deze manier van reizen.

Samenwerking consortium MaaS pilot
Het partnership bestaat uit gevestigde namen in de mobiliteitswereld. Mobility Services & Retail (PON)  is bekend van auto’s, fietsen (Gazelle) en deelvervoer (Greenwheels). De REISinformatiegroep heeft als reisplanner miljoenen gebruikers in Nederland. Tranzer verzorgt nationaal en internationaal e-tickets voor OV en andere deeldiensten. Shuttel is een mobiliteitskaart waar al ruim 110.000 medewerkers dagelijks mee reizen. Daarnaast zijn ook Deloitte (innovatie, co-creatie en monitoring) en CGI (IT consulting) onderdeel van het samenwerkingsverband. Samenwerken stopt echter niet daar. Om een breed portfolio aan diensten aan te kunnen bieden betekent dit samenwerken met alle vervoerders en in nauw contact staan met de reiziger in de regio.

Minicompetitie MaaS
In mei 2019 schreven Schiphol Real Estate, Rotterdam The Hague Airport, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Den Haag en Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en De Verkeersonderneming een aanbesteding uit om met een MaaS pilot aan de slag te gaan. Deze pilot richt zich op de regio Rotterdam Den Haag met speciale focus op Rotterdam The Hague Airport, maar biedt zoveel mogelijk vervoersopties door het hele land aan. Net als in de andere zes pilots heeft ook deze winnaar de opdracht om binnen twee jaar een zelfstandige businesscase te draaien. Roger Demkes, directeur van De Verkeersonderneming: “Wij zijn erg blij met deze winnaar. Het zijn allemaal partijen met kennis van mobiliteit én klanten/reizigers. Nu de aanbesteding is afgerond gaan we in samenwerking met het consortium aan de slag om Mobility as a Service in deze regio echt van de grond te krijgen.” Deze MaaS- pilot wordt in de Haagse regio uitgevoerd met ondersteuning van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland.

Focus op Rotterdam The Hague Airport
De luchthaven Rotterdam The Hague Airport is het best bereikbaar met de auto. Het merendeel van de reizigers komt dan ook met de auto. Naast (inter)nationale reizigers gaat het hier ook om mensen die op of rond de luchthaven werken. Rotterdam The Hague Airport en Schiphol Real Estate werken al langer aan het verbeteren van de bereikbaarheid anders dan met de auto. Een goede multimodale bereikbaarheid is voor luchthavens wereldwijd van belang. Met deze MaaS-pilot zorgen alle partijen er gezamenlijk voor dat Rotterdam The Hague Airport beter bereikbaar wordt op andere manieren dan met de auto.

Kansen voor Mobility as a Service in de regio
Met meer dan 2.5 miljoen inwoners is de regio Rotterdam Den Haag de dichtst bevolkte regio van Nederland. Er reizen dagelijks zo’n 1.2 miljoen mensen naar hun werk. Daarnaast worden er de komende vijftien jaar 240.000 woningen gebouwd waardoor de druk op het bestaande mobiliteitsnetwerk verder wordt vergroot. MaaS bundelt alle vervoersmiddelen en -diensten, gecombineerd met een persoonlijk reisadvies van deur tot deur wordt het plannen, boeken en reizen voor mensen makkelijker.

Bron: 
De Verkeersonderneming