De Rotterdamsebaan in Den Haag is vrijdag 5 februari officieel geopend door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en wethouder Anne Mulder (Stadsontwikkeling). Dit is de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg en de Centrumring van Den Haag.  12 februari gaat de weg echt open voor het verkeer.

Open voor verkeer

12 februari gaat de weg echt open voor verkeer. Vrijdag was de opening live te volgen via de website Rotterdamsebaan.denhaag.nl. Vanwege de coronamaatregelen is er gekozen voor een kleine opening zonder publiek.

Duurzaam

De Rotterdamsebaan is aangelegd om ervoor te zorgen dat Den Haag en de Haagse regio nu en in de toekomst goed bereikbaar blijven. De nieuwe route biedt vooral voor verkeer van of naar Rotterdam, Delft en Ypenburg uitkomst. Met onder meer 450 zonnepanelen die energie leveren voor de bediencentrale en een systeem waarmee de uitstoot van fijnstof uit de tunnel bij de tunneluitgangen wordt afgevangen is de Victory Boogie Woogietunnel, onderdeel van de weg, op dit moment de meest duurzame tunnel van Europa.

Wethouder Mulder: “Wat een aanwinst voor Den Haag en de regio! Een betere ontsluiting van de stad en een tunnel die in alle opzichten voorop loopt qua veiligheid en duurzaamheid. Mooi werk!“ 

Verkeer kan zich beter verdelen

Met deze uitbreiding van de wegen rond Den Haag is er meer ruimte voor verkeer. Het verkeer van en naar de snelwegen kan zich beter verdelen en daarmee wordt de druk op de Utrechtsebaan minder. Zo is er straks minder vertraging in de spitsuren.

Minister van Nieuwenhuizen: “Dit is een heel druk stukje Nederland. Deze nieuwe weg zorgt ervoor dat bedrijven en woonwijken kunnen groeien en dat de regio bereikbaar blijft. Hierin moeten we blijvend investeren. De Rotterdamsebaan is een combinatie van verschillende belangen: duurzaam en toch robuust. Deze weg is een voorbeeld voor de rest van het land”.

Meer banen bereikbaar

Voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag betekent de nieuwe weg dat door de vermindering van reistijd meer banen bereikbaar zijn. Voor Hagenaars maar ook voor mensen die in Den Haag een baan zoeken. 

Route

De Rotterdamsebaan is 4 kilometer lang en verbindt de snelwegen A4/A13 en de Centrumring van Den Haag met elkaar. De weg loopt van het knooppunt Ypenburg met een tunnel onder Voorburg door en komt uit op de Binckhorstlaan. Daar sluit de weg bij de Mercuriusweg aan op de Centrumring. Vanuit Rijswijk of Ypenburg rijd je de Rotterdamsebaan op via de Laan van Hoornwijck.

De eerste auto's komen uit de Victory Boogie Woogie tunnel tijdens de opening van de Rotterdamsebaan

Winnaars van een puzzelwedstrijd mochten als eerste de Rotterdamsebaan op in een duurzame auto. Hier komen ze de tunnel in de Binckhorst uit.

Partners

Voor de aanleg van de Rotterdamsebaan werkte de gemeente Den Haag nauw samen met de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Metropoolregio Den Haag Rotterdam, Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap van Delfland. De Rotterdamsebaan is gebouwd door de Combinatie Rotterdamsebaan, waarin BAM Infra, BAM Wayss & Freytag Ingenieurbau en VolkerWesselsbedrijven Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS samenwerken.

Meer informatie over de opening is te vinden op www.rotterdamsebaan.denhaag.nl.