Idee LAMP wint Slim OV-idee

Naar overzicht
3 februari 2015
Winnaar Slim OV-idee

De winnaar van de Slim OV-idee vakjuryprijs van € 10.000 is de Last Mile Planner (LAMP) van Jacco Lammers. Pex Langenberg, wethouder Mobiliteit van Rotterdam en voorzitter van de Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag, maakte de winnaar bekend tijdens de prijsuitreiking op 3 februari in het WTC Rotterdam.

Last Mile Planner is een interactieve ‘touchwindow’- een soort reuzentablet - met een grote digitale kaart van de omgeving. Op de kaart staat waar je nu bent met de belangrijkste bestemmingen om je heen. Door op de kaart je bestemming aan te wijzen, plan je een reis daar naartoe met het OV, maar ook met de (huur)fiets of taxi. Het biedt reizigers de mogelijkheid om gemakkelijk hun weg te vinden naar hun bestemming.

Pex Langenberg: “Maar liefst 150 ideeën zijn ingediend. Ontzettend mooi om te zien hoeveel creativiteit er in onze regio beschikbaar is om het openbaar vervoer nog beter te maken. Het idee van Jacco Lammers maakt de reis voor de reizigers een stuk eenvoudiger. Dat motiveert mensen om het OV te nemen. Ook de bezoekers van Rotterdam kunnen zo heel eenvoudig de bijzondere plekken in de stad ontdekken. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag gaat samen met Jacco Lammers en de vervoerders aan de slag om het idee te realiseren.”

Publieksprijs
Ook het publiek kon stemmen op hun favoriete idee. De bijbehorende prijs - een cheque van € 1.250,00 - ging naar het idee Efficiënt plaatsnemen van Pieter van Beurden. Hierbij wordt de drukte in de verschillende coupés met ledlampjes (groen, geel, oranje, rood) op de buitenkant van de deuren aangegeven. Zo kunnen reizigers sneller zien in welk deel van het voertuig het rustiger is.

 

Naar een Toekomstvast OV
De campagne Slim-OV idee is bedacht vanuit het programma ‘Naar een toekomstvast OV’. Het programma is gericht op kwaliteitsverbetering van het regionale openbaar vervoer. Met de prijsvraag willen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de vervoersbedrijven (NS, RET, Connexxion, Aqualiner) studenten en young professionals uitdagen in de huid van de reiziger te kruipen en op zoek te gaan naar innovatieve ideeën.

Kijk op www.slimovidee.nl voor meer informatie over de campagne en de ingezonden ideeën.