Fietsambassadeur Peter Meij: 90km fietsroutes voor de fietsende forens
07 maart 2019
In de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken we samen met de gemeenten aan 5 routes voor de fietsende forens. Speciaal voor dit soort fietsroutes subsidieert de MRDH voor maximaal 70 procent (normaal maximaal 50 procent) de kosten. De gemeenten betalen de rest. Het zijn gemakkelijke uitnodigende routes voor woon-werkverkeer tussen belangrijke werklocaties, bijvoorbeeld tussen Zoetermeer en Rotterdam Centrum. Het gaat om 90km fietspad. Fietsambassadeur Peter Meij (Ridderkerk), vertelt over deze Metropolitane Fietsroutes.
Waarin verschillen deze hoogwaardige fietspaden van de reguliere paden?
Metropolitane fietsroutes zijn comfortabele doorgaande vrijliggende fietspaden tussen werklocaties in, zo min mogelijk kruisingen of verkeerslichten en fijne doorsteken over spoor of snelweg. Je hoeft dan niet met het autoverkeer mee te rijden en fietst sneller en gemakkelijker naar je bestemming.
De 23 gemeenten willen ervoor zorgen dat de fiets een vanzelfsprekend vervoermiddel is voor het woon-werkveer met uitnodigende en gemakkelijke routes tussen belangrijke werklocaties, bijvoorbeeld tussen Greenport Westland en Rotterdam. Krijgen we meer fietsforensen, dan zijn er minder auto’s en draagt het bij aan minder CO2-uitstoot in het verkeer, betere bereikbaarheid van de regio en verkeersveiligheid. En daarbij is fietsen ook gezond.
Eerder is de Velostrada tussen Den Haag en Leiden aangelegd. Cijfers tonen aan dat op de Velostrada, maar ook op routes Zoetermeer/Den Haag en tussen Delft en Den Haag, het aantal fietsers is toegenomen na de aanleg. Op de Velostrada is het aantal fietsers met 50% gestegen. Eerst 2000 per etmaal, na aanleg, 3000 fietsers per etmaal!
Nee, het is niet de bedoeling dat we compleet nieuwe paden aanleggen. De routes zijn er al, maar daarvan gaan we het pad zelf verbeteren en de kruisingen met ander verkeer waar nodig aanpakken, zodat je minder stops hebt in je route.
Voor de route tussen Delft en Rotterdam Alexander moeten we de A13 over. Hoe gaan we dat doen? En tussen Den Haag en Pijnacker steken we de Vliet over, waar kan er een brug komen? Of een fietsroute loopt naar het hartje van Den Haag, hoe passen de route in het stedelijke gebied goed in? Dat zijn uitdagingen die we de komende tijd gaan bekijken.