Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn

Naar overzicht
14 februari 2018

De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft vandaag  besloten aanvullend € 27,5 mln bij te dragen aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding. De afgelopen maanden hebben MRDH als subsidieverlener  en de Gemeente Rotterdam als opdrachtgever samengewerkt aan een oplossing voor het financiële vraagstuk  dat is  ontstaan bij het project Hoekse Lijn.

De totale kosten van het project Hoekse Lijn bedragen, als  de metro in maart  2018 zou gaan rijden,  € 427 miljoen en komen daarmee € 55 mln hoger uit dan begroot. Als de metro pas eind van het vierde kwartaal gaat rijden, kost dat nog eens € 35 mln. De totale meerkosten voor het project bedragen dan € 90 mln.

De regio heeft een rol en een belang bij het realiseren van de lightrailverbinding Hoekse Lijn. Deze past in een grotere en gezamenlijke ambitie om de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te ontsluiten en economisch en maatschappelijk te ontwikkelen. Op basis van subsidieverplichtingen draagt de MRDH nu € 27,5 mln  bij aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot lightrailverbinding.

Dit is een finale financiële bijdrage en wordt gedekt vanuit een mix van meevallers en reserves in de exploitatiebegroting OV van de metropoolregio. Door deze ruimte te benutten, wordt voorkomen dat bestaande en reeds afgesproken projecten in de regio minder financiële armslag zouden hebben.  Een deel van het bedrag (€ 15 mln) vloeit direct voort uit contractuele verplichtingen horende bij de subsidieverlening. De overige € 12,5 mln is een extra garantstelling aan de gemeente Rotterdam.  Daarmee heeft de MRDH al haar financiële risico’s voor dit project afgedekt. De Gemeente Rotterdam neemt als opdrachtgever de overige meerkosten voor haar rekening.

Lees hier de brief van de bestuurscommissie aan de 23 metropoolgemeenten.