Reizigers die met de bus, tram, metro en RandstadRail reizen in de metropoolregio Rotterdam Den Haag waarderen het openbaar vervoer in 2019 met het rapportcijfer 7,9. Hiermee is de waardering in 2019 weer licht gestegen ten opzichte van 2018 (7,8).
Landelijk wordt het OV gewaardeerd met een 7,8.

Igor Bal, portefeuillehouder OV-concessiemanagement van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag: ”Veel mensen staan onder hoge druk door het coronavirus. Ook de mensen van de vervoerbedrijven. Ik heb ontzettend veel waardering voor alle medewerkers van HTM, RET en EBS, die zorgen dat personeel in de vitale sectoren op hun werk kunnen komen. De Klantenbarometer 2019 laat overigens zien dat die waardering van reizigers er ook is in normale omstandigheden, getuige het mooie rapportcijfer 7,9.”

Resultaten

Bijna al het OV in de metropoolregio wordt in 2019 hoger gewaardeerd. Zo krijgt de HTM van de reizigers een 8,0 voor zowel tram als bus. Ook de tram van RET krijgt een prachtige 8,0 en de metro (RET) stijgt van een 7,7 naar een 7,9. Het klantoordeel over het busvervoer in de regio Haaglanden van vervoerder EBS stijgt flink van een 7,5 naar een 7,8. Het EBS busvervoer op Voorne-Putten en Rozenburg is met een mooie 7,8 in 2019 gelijk gebleven ten opzichte van 2018. De Hoekse Lijn die in het najaar van 2019 van start is gegaan, krijgt een 7,9.

Rapportcijfers op een rij

Rapportcijfers Klantenbarometer 2019

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer. Het is nu voor de negentiende keer gehouden. Alle reizigers krijgen de gelegenheid de vragenlijst in te vullen en rapportcijfers te geven over tal van aspecten van de OV-rit. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW-KpVV.

CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en (openbaar) vervoer, aanbesteden en contracteren.