3D-metaalprinting fieldlab RAMLAB timmert aan de weg: 3 vragen aan Huisman Logistics

Naar overzicht
1 november 2018

RAMLAB is één van de fieldlabs in de metropoolregio op het gebied van de maakindustrie. In samenwerking met universiteiten en bedrijven doen zij onderzoek onderzoek naar de ontwikkeling en toepassing van het 3D-printen van metalen industriële onderdelen, waaronder reserve-onderdelen voor schepen. Eerder printte zij al de eerste gecertificeerde scheepsschroef met Damen Shipyards, Nu is Ramlab bezig met het onwikkelen van een kraanhaak voor Huisman Logistics.  Daarom 3 vragen aan. Hugo Romer van Huisman Logistics uit Schiedam: 

1. Wat maken jullie en wat is er zo bijzonder aan?
"Samen met RAMLAB maken wij een 4-tands heavy lift kraanhaak voor offshore toepassing. Er zijn meerdere dingen bijzonder aan dit project. Deze haak kunnen wij, doordat we laag voor laag opbouwen (3D printen), hol van binnen maken; dit bespaart gewicht, materiaal, en productie uren.
De haak wordt gemaakt van hoogwaardig offshore-kwaliteit staal. Dit resulteert in een product van hoge kwaliteit, maar brengt ook procestechnische uitdagingen met zich mee. Onderdeel van het succes van dit project zijn de partners in ons consortium: Voestalpine boehler welding (materiaal expertise), Autodesk (software expertise), en classificeringsbureaus ABS, BV en DNV.

2. Wat voor rol heeft het fieldlab hierin gespeeld?
"Het multidisciplinaire team dat wij samen met RAMLAB kunnen vormen is naar mijn idee erg bijzonder. Vanuit RAMLAB wordt er een boel kennis ingebracht op het gebied van materiaalkunde, wetenschap en programmeren van de robot, terwijl Huisman juist input levert uit haar ervaring in engineering, productie en kwaliteitsbewaking van hoogwaardig offshore-kwaliteit stalen producten."

3. Wat is er nog nodig om meer van dit soort samenwerkingen te creëren?
"Er moet uitzicht zijn op een goede business-case. In dit geval: Hoge en beheersbare kwaliteit, relatief korte levertijd tegen een acceptabele prijs in vergelijking met conventionele productie methodes. 
Er moet voldoende know-how in het consortium zitten: design kennis, product kennis, productie kennis, materialen kennis, certificeringskennis. En het consortium moet de wil hebben om buiten gebaande paden te lopen, het enthousiasme om iets nieuws te doen en de volharding om de samenwerking te laten slagen. Op deze manier blijft de snelheid en voortvarendheid er in, zodat er bij fouten en tegenslag geleerd wordt hoe het wel moet."

De status van de kraanhaak tot nu toe. Foto: RAMLAB 
Meer informatie over het project